Daniel SYV

    Hej Jelena och tack för din fråga.

    Vad är skillnaden mellan en kommunal och en fristående gymnasieskola?

    I det svenska skolsystemet finns det, som bekant, både kommunala och fristående gymnasieskolor.
    Det som är lika för alla typer av gymnasieskolor: fristående gymnasieskolor skall (precis som kommunala skolor) vara öppna för alla elever och att både de kommunala och de fristående gymnasieskolorna har ett krav på sig att läroplaner och andra lagar och riktlinjer följs.

    Det som olika:
    De kommunala gymnasieskolorna är en del av det offentliga skolväsendet. I en kommunal gymnasieskola är det en offentlig huvudman (ofta kommunen eller regionen) som har ansvaret för skolan. Fristående gymnasieskolor har en annan typ av huvudman. De har privata ägare men finansieras delvis med skattemedel.
    Det som gymnasieväljare kan ha stor praktisk betydelse är om man i antagningen är första- eller andrahandssökande och rätten till studiestöd (inackorderingsbidrag eller inackorderingstillägg). Var god läs information på gymnasieGuiden.se/skoltyper