Elin
    Hejsan, i samband med att gymnasieprogram ändrar namn, t.ex Blir HA till Försäljnings- och serviceprogrammet, och jag antar att förkortninen blir FS i så fall för det nya programmet, undrar jag vem som hittar på de förkortningar? och varför blir det t.ex NA och NB för NaturVetenskapsprogrammet och för NaturBruks-? Det borde vara NV om det ska vara logiskt, eller? :)
    Mvh
    E. I.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Elin!
    Vi har tidigare fått liknande frågor och vi frågade Skolverket om det. Här, nedan, kan du läsa skolverkets svar:

    "Det stämmer att för elever som från och med 2022-06-30 börjar på  Försäljnings- och serviceprogrammet  kommer förkortningen för detta program att vara FS.

    Studievägskoderna för gymnasieskolan hittar du på Skolverkets webbplats på en sida som heter Koder för studievägar, yrkespaket och språk. Se länk nedan.

    Källor:

    Studievägskoder för gymnasieskolan: www.skolverket.se/download/18.25fc3644176f25d381d7b3/1612416746725/Studiev%C3%A4gskoder_ver_56.pdf

    Koder för studievägar, yrkespaket och språk: www.skolverket.se/skolutveckling/anordna-och-administrera-utbildning/administrera-utbildning/koder-for-studievagar-yrkespaket-och-sprak