Andersson
    Hej

    Jag vill läsa systemvetenskap: samhällets digitalisering, kandidatprogram, 180 hp. När jag kollar på utbildningsplanen står det att det finns visa kurser såsom programmering och databaser. För att vara behörig till programmet behöver man endast matte 2 och sam 1. Kan det hända att jag inte får läsa programmerings kurser eller databas alltså mer tekniska kurser för att de kräver förkunskap i fysik eller svårare matte? Eller kan man få läsa alla kurser som programmet ger så länge man kommit i? Jag kommer senare få valbara kurser och jag vill köra på en mer teknisk inriktning, kommer de 150 hp kurserna jag läst under åren vara tillräckligt för att jag ska läsa kurser som algoritmer och databaser eller måste jag komplettera med mer matte?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    du måste ställa din fråga och få svar från studievägledare på den institutionen där utbildningen ges. Du kan börja med att se om informationen finns på utbildningens hemsida. Det är inte väldigt vanligt men förekommer att högre behörighet krävs till vissa kurser inom programmet än till själva (hela) programmet.
    Allmänt gäller: det är bra att läsa mer matte och speciellt om man är intresserad av programmering. Mattekurserna finns på www.matteboken.se t.ex Matematik 3  - på matteboken.se/lektioner/matte-3

    Jag råder dig söka läsa matte 3 på komvux. Om du inte vill eller kan göra det, bedriv självstudier. Har du kunskaper, kan du senare skaffa dig ett betyg genom en prövning.