Hej,
    eftersom förkunskapskraven inför den kursen som du länkar till i din fråga är:

    Kunskaper motsvarande godkända betyg i följande gymnasiala kurser:
    • Biologi 2
    • Fysik 1a eller Fysik 1b1+1b2
    • Kemi 2
    • Matematik 4 - då måste du ha lägst E i de kurserna. Utan de betygen kommer du få svar OBEHÖRIG om du gör ansökan på www.antagning.se  -- du får givetvis söka men du kommer inte bli antagen.

    Undrar: varför behöver du läsa gymnasial kurs Djurens biologi?
    Gymnasiekurs Djurens biologi, 100 poäng,  bygger på kursen biologi 1. Så, du ska först få godkänt betyg i Biologi 1 och sedan skulle kunna läsa Djurens biologi-kurs (om du hittar den på komvux). Du kan också försöka skaffa dig kunskaper på egen hand och försöka hitta var du kan göra prövning.

    Skillnader på gymnasial kurs Djurens biologi och den kursen på sLU som du länkar till är flera:
    gymnasiala kurser ligger på lägre nivå än högskolekurser. Högskolekurser, även om de har samma namn är betydligt svårare.
    Sedan finns också stor skillnad i "omfattningen"/volymen på de 2 kurserna. Djurens biologi på gymnasienivå läser man på heltid på 5 veckor.
    Kursen du länkar till som ges på SLU är på 15 högskolepoäng, som motsvarar heltidsstudier i 10 veckor.

    • : Jag behöver läsa Djurens biologi 1 och Biologi 1 för att få behörighet till utbildningen jag vill gå till (https://www.yhutbildningar.se/skola/naturbruksforvaltningen-vastra-gotalandsregionen/biologiska-yrkeshogskolan-i-skara/kvalificerad-djurvardare-336074). Jag vill helst inte plugga kursen helt själv och göra prövning då det är lite svårare för mig.
    • Anna : Jag förstår, ja det stämmer - du behöver få godkända betyg i Bioligi1 först och sedan i Djurens biologi-kursen, om du vill bli behörig till den här yrkeshögskoleutbildningen, https://www.yhguiden.se/utbildning/biologiska-yrkeshogskolan-skara-bys/kvalificerad-djurvardare-niva-2-bys - Mitt förslag är att du söker läsa på komvux Biologi1 och sedan även Biologi2. "Djurens biologi" på komvux kanske blir omöjligt att hitta, men då har du i alla fall kommit en bit på vägen. Sedan vet jag att ansvariga för den yrkeshögskoleutb.som du är intresserad av jobbar på en lösning, då de får många liknande frågor när folk ej kan hitta var de kan läsa Djurens biologi. Du får gärna hålla utkick på hemsidan för https://www.yhguiden.se/utbildning/biologiska-yrkeshogskolan-skara-bys/kvalificerad-djurvardare-niva-2-bys och se om de publicerar info om de ska erbjuda någon sort förberedande (preparand-kurs) utbildning eller tipsar om en annan lösning. Annars så kan du också läsa Biologi 1 och 2, Kemi 1 och 2, Fysik 1a och upp till Matematik4 på komvux först och söka sedan till den kursen på SLU som du själv har hittat, och om du kommer in på SLU, läsa den kursen där. Då blir du ganska mycket "överkvalificerd" till yh-djurvårdare-nivå2, men det kanske blir jättebra, för att den yh-utbildning har idag cirka 10 sökande per plats, så det gäller att vinna i konkurrensen om utbildningsplats.
    • Anna : Du kan också höra med [email protected] om de har Djurens biologi bland sina så kallade "privata kurser", i så fall kan du köpa den kursen av Hermods (du får inte ngt betyg, men du får kunskaper och Intyg om att du genomgått kursen - vilket kan i bästa fall räcka för att yrkeshögskoleutbildning Djurvårdare-nivå2 ska bedöma dig som behörig sökande). Yrkeshögskola gör egna behörighetsbedömningar och i vissa fall även kan ta in obehöriga. Dock när det finns 10 behöriga på varje utbildningsplats, kommer i så fall obehöriga ej tas in. Men om du t.ex får godkända betyg i Biologi 1 och även Biologi 2 + Intyg om att du har genomgått kursen Djurens Bilogi, även om du inte får något betyg (då Hermods distans, privatkurser, sätter inte betygen), då kan det förhoppningsvis räcka för att komma in! FråGA SYV kommer hålla tummarna för dig!