N

    Hej! Jag läser just nu 400p gymnasiekurser på distans på komvux. Jag läser bland annat matte och jag är helt säker på att jag inte kommer att bli klar i tid dvs början av januari 2020. Jag skulle behöva förlänga kursen med en månad (blir för övrigt klar med mina 3 andra kurser i tid). Jag ska söka fler kurser till nästa termin (tänkt 400p nya kurser). Jag får studiemedel på heltid utan lån. Ska jag söka mina nya kurser och prata med lärare/kommun om förlängning av kursen? Hur många poäng kommer jag då studera? Kommer jag att bli återbetalningsskyldig för att jag måste förlänga min kurs, hur blir det med poängen och CSN? Blir man skyldig att betala tillbaka om man har problem med vissa kurser och därför inte hinner klart? Är så förvirrad och dessa frågor är säkert jättedumma men allt känns så rörigt! Tacksam för svar

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej N,
    jag är inte säker att du kan förlänga en kurs; det är mycket möjligt att när kursen slutar (enligt den tidigare planeringen) så får du betyget; betyget kan då t.ex bli F (icke-godkänt).
    Du får givetvis söka nya kurser och även samma kurs - att läsa samma kurs igen om du får F i den.

    CSN-frågan
    Så länge du bedriver de studier för vilka du får studiemedel så är allt OK, alltså du har rätt att behålla de pengarna, men när du söker studiemedel för en Ny period, för Nya studier, då tittar CSN på dina tidigare studieresultat. Om du får godkända betyg för 75% av kurserna och F för 25% - så hoppas jag du får studiemedel beviljad för en ny period, men egentligen är det en fråga till CSN, för att deras regler kan förändras och hur reglerna kring studiemedel tolkas är det också upp till CSN.

    Mvh
    L.

    Liselotte