Matilda
    Jag skall åka som utbytesstudent till USA under mitt första år på gymnasiet (alltså direkt efter nian) och ska försöka att studera på distans under året så att jag slipper gå ettan när jag kommer tillbaka till Sverige.

    Jag funderar dock i efterhand på att tenta av Engelska så att det blir mindre arbete, men undrar om jag eventuellt förlorar meritpoäng på det, eller vad blir konsekvenserna?

    Tack på förhand! :-)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Matilda,
    när du har gått hela din gymnasieutbildning, får du ett dokument: Gymnasieexamen eller Studieintyg.
    Gymnasieexamen är målet för att det är bevis på att man kan "klarat av" gymnasieutbildning.
    Om du i din Gymnasieexamen har en kurs Engelska 7 med minst betyget E - får du 1.0 Meritpoäng för den.
    Engelska 5 är en obligatorisk kurs på alla gymnasieprogram.
    Engelska 6 är en obligatorisk kurs på högskoleförberedande program.
    Engelska 7 är inte obligatorisk på något gymnasieprogram men det är just den enda kursen i Engelska, som ger Meritpoäng.
    Om du går på lektionerna eller tentar av kursen, spelar i detta fallet ingen roll: om du får minst betyget E, och får in den kursen in i Gymnasieexamen - får du Meritpoäng för den.
    Meritpoängen gäller bara vid ansökan till en svensk högskoleutbildning, dock.

    Om du söker en annan typ av eftergymnasial utbildning, t.ex. en yrkeshögskoeutbildning (se utbud på www.yhguiden.se) - spelar inte Meritpoängen roll (i alla fall så som reglerna ser ut för närvarande).
    Skickar en länk till dig där du kan läsa om Meritpoäng:
    http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser.

    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare