Dexter
    Funderar på att säga bort en kurs (om det går) så att jag bara får 2400 poäng. Undrar om detta på något sätt påverkar mitt liv efter gymnasiet? Planerar inte att söka in till universitet så undrar om 2400 spelar jättestor roll om man t.ex. söker jobb direkt efter. Och kan jag ta 1 kurs på konvux för 100 poäng för att få 2500 i värsta fall om jag vill gå universitet?
    och spelar det någon roll om jag har 2250 poäng eller 2400, båda gör så att jag kan ta examen.

    kortfattat så undrar jag
    vad poäng används till. Varför skulle jag vilja ha 2500 över 2300. Tack, förlåt för ord bajs :)!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Dexter!
    på gymnasiet gäller det att för att uppfylla kraven och få ut Examensbevis så måste man ha minst 2500 betygsatta poäng och av dem minst 2250 poäng med betygen E (som lägst, alltså godkända betyg/poäng). I annat fall får man ut ett Studiebevis som inte ger grundläggande behörighet till högskolestudier.
    En annan sak som troligtvis kommer att hända om du "säger upp en kurs" är att du blir av med studiehjälpen från CSN. Gymnasieelever har rätt till studiebidraget endast om de läser på heltid. Med en "uppsagd kurs" kommer du läsa på deltid och med det förlorar rätten till studiebidraget.
    Om du söker jobb direkt efter gymnasiet, så kan det vara mycket värdefullt att kunna - för arbetsgivare - visa Examensbevis. Har man Studiebevis så är det bevis på att man inte uppnådde kraven och därför inte kunde få ut examensbevis.

    komvux...
    För examensbevis från komvux måste man ha 2400poäng. Kursen idrott-och-hälsa1 (som är på 100poäng) får inte ingå, och därför krävs det 100p.mindre än på gymnasiet.
    Om du kompletterar studiebevis till examensbevis på komvux, förlorar du betyget i Idrott1-kursen (se info ovan). Du behöver då ha 2400 betygsatta poäng, utöver Idrott-1-kursen.

    Vilket program läser du på? På de yrkesprogrammen kan det vara ännu viktigare att ta ut examensbevis, än på de högskoleförberedande gymnasieprogram.

    • : Jag går natur natur, tror jag ska gå kvar då men ser nu att jag har 50 poäng för mycket om jag fortsätter som nu, läste fysik 1 på 150 poäng. Nu går jag psykologi och filosofi (50 och 50) betyder det att jag kan sluta på en av de och fortfarande få både CSN och examen?
    • Anna : Samråd med SYV på din skola innan du hoppar av någon kurs, är mitt råd. SYV-en på din skola ser i din studieplan exakt hur många poäng du läser. Det där med heltid-deltid kan ibland vara en tolkningsfråga... t.ex om du tidigare läst på mer än heltid, men under det här läsåret läser exakt heltid, och skulle du då hoppa av en liten, 50p.kurs, då läser du fortsättningsvis på deltid (framåt, på deltid, alltså...) då kan du bli av med studiebidraget, även om du totalt sett läst på mer än heltid. Läser man på mer än heltid, får man inte mer pengar från CSN, men läser man mindre - då får man inga pengar från CSN. :(
    • Anna :

      NA läser alla elever fysik1a, som är en 150poängskurs, så det är inte endast du som läste den kursen, utan alla elever i din klass läste den ju, eller hur? Programplan för NA finns ta del av på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/NA/programplan/Programplan_NA
      Som regel är det så att för att eleven ska få läsa på mer än heltid, så ansöker eleven om det och rektor fattar beslut om Utökat program, vilket bör framgå av elevens individuella studieplan. I studieplanen står i så fall att "den här kursen kommer att läsas som U-kurs, utökat program". Om du i din studieplan ser att att du läser en viss kurs som "U-kurs", enligt rektors beslut (du borde minnas om du ansökte om det..), då borde det vara så att det är ok att hoppa av just den U-kursen men inte om du från idag och framåt kommer ha färre än 20 poäng/vecka. (Heltid på gymnasienivå är 20poäng/vecka).