Hej,
    yrket uthyrare =administratör hos bostadsföretag är i Sverige icke-reglerat vilket betyder att arbetsgivare kan ställa vilka krav de vill på utbildning och andra kvalifikationer och/eller på tidigare arbetslivserfarenhet. På så sätt är det mycket svårt att ge råd angående vilken utbildning du bör skaffa dig. Även körkort kan krävas (och om det inte krävs, anses det oftast som mycket meriterande).
    Vad gäller vilken utbildning arbetsgivare efterfrågar när de söker anställa en uthyrare - så kan det ofta stå ngt i stilen med "minst gymnasiekompetens inom något teoretiskt program. Det är meriterande om du har någon form av fastighetsrelaterad eftergymnasial utbildning, ex. mäklare eller förvaltare/förvaltningsassistent. Vidare har du goda kunskaper i Officepaketet, framförallt Excel." Du får gärna se information på framtid.se/yrke/uthyrare och i annonser om lediga platser när arbetsgivare söker anställa uthyrare.

    Du får också gärna kika på framtid.se/yrke/fastighetsforvaltare och det är mycket möjligt att det blir lättare att få jobb som uthyrare om man utbildar sig till fastighetsfrövaltare, vilket man kan göra på ett antal yrkeshögskoleutbildningar.

    Fastighetsmäklarinspektionen kan bevilja registrering som hyresförmedlare. Kravet är 10 veckor Praktik hos en fastighetsmäklare som ägnar sig åt uthyrning av bostäder - för mer information var god se fmi.se/bli-maklare/hyresformedlare

    • : Okej tack. Tror du det skulle kunna vara meriterade att utbilda sig inom administration/kundservice ?
    • Anna : Ja, det tror jag, men kan inte ge någon garanti. Då, det blir upp till en arbetsgivare att bestämma och olika arbetsgivare kan tänka olika.