Lukas
    Hej!
    Jag trivs inte med mitt gymnasieval. Jag vill inte gå den linjen jag valt och har därför tänkt att byta skola och linje. Jag vill byta från el och energi på Österänggymnasiet till Bygg och anläggning på Wendesgymnasiet. Detta borde väl inte vara några större problem i med att det bara har gått 2 månader då borde det väl inte vara försent?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Lukas,
    det är två frågor som du bör ställa till Wendesgymnasiet:
    - har de PLATS för dig?
    - tycker REKTOR på BA programmet att det inte är för sent att byta?

    Kontaktuppgifter till Wendes får du här:
    Artillerivägen 1
    291 63 Kristianstad

    Tel: 044-13 69 39
    www.buf.kristianstad.se

    [email protected]

    Du kan också titta på andra skolor som erbjuder BA i Skåne, här kan du se skolornas presentationer: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=13&orientation=&variant=&view=list&county=Skåne+län

    I Kristianstad finns det även http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/framtidsgymnasiet-kristianstad, som erbjuder BA med fyra olika inriktningar
    och
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/praktiska-kristianstad, som erbjuder enriktning Husbyggnad.

    Det måste, som sagt, finnas ledig plats och Rektor på programmet /på större skolor finns det flera rektorer som delar programmen mellan sig/ fattar beslut om du kan tas in. Om en elev tillkommer 2 månader efter läsårets början, innebär det extra arbete för lärare, SYV & administratör och även för en klasslärare/mentor och det är rektors beslut som avgör om det blir av.

    Om det viktigaste för dig är att byta PROGRAM och inte att just komma in på en viss skola i första hand, att skriva epost till samtliga skolor som finns på pendlingsavstånd från dig. Om du bara kontaktar en skola nu och väntar på svar, då går det kanske en vecka till - och det blir sedan ännu svårare att byta. Kontakta alla skolor & se vad du får för svar. Rektorerna är mycket upptagna och det kan dröja innan du får svar.

    I fall du inte kan byta nu - kan du söka till nästa års antagning. Du söker då med hjälp av SYV på din skola och det är dina "gamla" betyg från å k 9 som du konkurrerar med. Du får då gå om ett år. Tänk på fördelarna: du blir äldre och har mer livserfarenhet än dina klasskamrater; du kan ha stor nytta av de kunskaper i el-ämnena, som du läser under å k 1, när du kommer ut på en byggarbetsplats - du kommer att ha lite av en "dubbel kompetens" om du först fullföljer ett år på El/energi och sedan läser 3 år på BA.

    Vänligen
    Anna SYV