Sabina
    Måste man först läsa till barnskötare innan man kan läsa till förskolelärare? Hälsningar, Sabina
    • : Hej! Vänta tills du fått svar från SYV. De har oftast något att tillägga och rättar om något är fel. Man behöver inte ha läst till barnskötare för att bli förskollärare. Om du har läst de gymnasiala ämnen som krävs för att läsa till förskollärare så kan du söka. Här hittar du Sveriges alla förskoleutbildningar: http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor/omrade/forskollarare-279 Klicka på de och läs vad som är behörigheten för just de lärosäte du vill läsa på. MVH,

    1 Svar

    Hej Sabina,

    Du behöver inte ha läst till barnskötare för att kunna söka utbildningen till förskolelärare.
    Du behöver ha en grundläggande behörighet att söka utbildningen samt en särskild behörighet.
    Den särskilda behörigheten för förskolelärare innefattar följande kurser:
    Engelska B, Samhällskunskap A och Naturkunskap A
    eller
    Naturkunskap 1b alternativt Naturkunskap 1a1 + 1a2 och Samhällskunskap 1b alternativt Samhällskunskap 1a1 + 1a2 (Områdesbehörighet A6a).

    Lycka till!

    Vänliga hälsningar
    Melina SYV