Elev

    Hej! Är utbildad förskollärare, men funderar att söka vårdadministratör. Jag har några orostankar och jag hoppas ni kan hjälpa mig reda ut dessa. - Hur ser löneläget ut som förskollärare och vårdadministratör? Kommer jag ha lägre/högre lön? Vet att det kan vara svårt att svara på, men tänker på ett ungefär. - var finns det mest utvecklingsmöjligheter av dessa yrken? Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!

    De uppgifter jag har tillgång till säger att medellön för Förskollärare ligger på 33.000 kr/månad och motsvarande för Vårdadministratör - på 26.500 kr/månad.
    Du går gärna kika på yrkespresentationerna Förskollärare och Vårdadministratör på www.framtid.se
    Min uppfattning är den att förskollärare har fler utvecklingsmöjligheter bl.a kan hen vidareutbilda sig till speciallärare eller specialpedagog inom förskola eller söka jobb som förskolechef/rektor
    Vad gäller vårdadministratör så finns det nog inte så många utvecklingsmöjligheter förutom att på de större arbetsplatserna så kanske man kan bli någon form av teamledaren för en grupp vårdadministratörer.

    Studie- och yrkesvägledare