Amanda
    Hej!
    Ska söka till högskolan och är intresserad av att söka förskollärare på Jönköpings University.
    Försöker hitta vad förskollärare i Jönköpings kommun har för ingångslön men hittat ingenting.
    Hittar trådar där man kan läsa att ingångslönen i Stockholm ligger runt 33-34000 i månaden.
    Vad ligger ingångslönen i Jönköping på? Är rädd att den är mycket lägre än i exempelvis Stockholm.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda, du borde kunna kontakta personalavdelningen på Jönköpingskommun och få svar om vad förskollärare som är anställda på kommunala förskolor har i lön, det borde inte vara hemliga uppgifter; däremot vad förskollärare tjänar på de privata förskolorna, är ej offentliga uppgifter och de behöver inte berätta det för dig eller för oss.

    ang.lön för förskollärare
    den uppgift vi har är "genomsnittlig lön" på cirka 30.000 kr/månad - för föskollärare i Sverige;

    Jag tänker så här: förskollärarprogrammet läser man i 3,5 år och du ska alltså börja jobba om fyra år (om du utbildar dig till förskollärare), du kanske då kan eller t o m vill flytta - om fyra år... det vet ju ingen idag: ingen vet exakt hur löneutvecklingen kommer att gå eller om du flyttar till t.ex Stockholm eller till ngn annan stad.