Karre

    Hej! Jag studerar just nu min första termin till förskollärare på universitetet och jag undrar hur det skulle fungera att byta till grundlärare (1-3) efter jag har läst klart min förskollärare utbildningen. Alltså efter jag är klar behöver jag läsa hela utbildningen om jag ska bli 1-3 lärare eller är det att man kan komplettera? Ps anledning jag valde förskollärare var att jag saknar matte 2b som behövs till grundlärare utbildningen, är det möjligt att studera vidare till det eller går det inte utan matte 2b? Mvh Kasra

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej!
    jag råder dig börja med att undersöka om du inom ditt program kan välja kurser som skulle göra att du får behörighet att i vissa ämnen undervisa upp till och med åk6 på grundskolan; det brukar vara möjligt att inom förskollärarprogrammet välja läsa kurser som gör dig till behörig lärare (efter det att du får ut förskollärarexamen) även i engelska eller i estetiska ämnen, som t.ex bild (kanske är det möjligt att bli behörig lärare även i andra ämnen - upp t o m årskurs 6) - fråga om det på din institution, t.ex kontakta studievägledare som är knuten till din utbildning.
    ***
    Om du efter det att du får ut ditt förskollärarexamen vill bli behörig lärare för "lågstadiet", F-3 lärare, så finns det olika vägar att gå; t.ex om du får jobb som obehörig F-3 lärare kan du efter några år antingen få hjälp att inom något projekt läsa till den behörigheten samtidigt som du fortsätter jobba, eller så kan kanske skolverket utöka din lärarlegitimation baserat på din arbetslivserfarenhet.
    Vad gäller ta examen som F-3 lärare, så prata med studievägledare på den institutionen där programmet som leder till examen som F-3lärare ges; det är mycket möjligt att du utan godkänt betyg i matematik 2b ej ska kunna hoppa in i senare del av programmet. Fråga om "överbryggande kurser" finns men det är inte säkert att samma möjligheter finns senare, när det blir dags för dig att söka... fler möjligheter kan uppstå/skapas eller så kan de möjligheter som idag finns, tyvärr, försvinna. Det är egentligen inte meningen att man genom att läsa "fel utbildning" ska undgå kraven på särskild behörighet, därför har jag svårt att tro att du kan komma in på F-3-lärarprogrammet, utan att skaffa dig godkänt betyg i matte 2b (även om du innan dess tar ut förskollärarexamen).

    Liselotte