Anonym
    Hej!
    Jag har lite funderingar kring lågstadielärare. Just nu pluggar jag till förskollärare och älskar det men jag har sätt att det finns kurser som gör att man blir behörig lärare till tex grundlärare mm. Min fråga är då, går det att blir lågstadielärare ifall jag är förskollärare? Finns det kurser som jag kan ta och bli behörig istället för att gå hela programmet?. Jag vet att jag är behörig till förskoleklass som förskollärare men det hade varit kul att bli behörig F-3 med.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan, jag förstår hur du tänker, men kan tyvärr inte ge ett annat svar än att du måste prata med studievägledare på din institution. Du kan också ta och jämföra programmen ( vilka kurser som ingår) i ditt program och i F-3 programmet men sedan är det inte säkert att de kurser som skiljer sig och som du därför måste läsa... att de går att hitta som fristående kurser.
    Min gissning är att om man skulle läsa en utbildning där man i slutet skulle bli både Förskollärare och F-3 lärare, att den utbildningen skulle bli väldigt lång och studiemedel kan man ju endast få i max 6 år -- för studier på eftergymnasial nivå.
    Jag kan annars tänka mig att man med förskollärarexamen och legitimation kan (på undantag) få jobb som F-3 lärare, när det är lärarbrist och om man jobbar i några år som obehörig lärare, kanske kan man sedan få utökning av sin legitimation så att man blir legitimerad f-3 lärare också, när redan sedan innan är legitimerad förskollärare.