Anonym
    Hej!
    Jag tar snart examen för förskollärare och vill så gärna vidareutbilda mig till speciallärare. Jag läste att man behöver jobba i minst 3 år för att ha behörigheten till att söka till programmet. Min fråga är då, om jag kan jobba i förskoleklass i 3 år och sedan söka till speciallärare inom språk, läs och skriv utveckling?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Behörighet till det programmet som du vill söka till beskrivs så här:
    Lärarexamen med inriktning mot grundskola eller gymnasieskola med minst 22,5 hp i svenska/läs-, skriv- och språkinlärning samt tre års lärarerfarenhet efter examen.
    Och om du får Förskollärarexamen, så är det inte samma examen som "lärarexamen mot grundskola eller gymnasieskola" + jag tvivlar på att ni inom förskollärarprogrammet läst  minst 22,5 hp i svenska/läs-, skriv- och språkinlärning. Just  minst 22,5 hp i svenska/läs-, skriv- och språkinlärning kanske du kan läsa efter förskollärarexamen, men hur får du Lärarexamen mot grundskola eller gymnasieskola?
    Så, min bedömning är att du inte blir behörig. Men du kan också fråga de som jobbar med antagning till det programmet. Kontakta antagningsgruppen/antagningsenheten på de lärosäten där programmet ges.
    Med utbildning till förskollärare i grunden (förskollärarexamen och förskollärarlegitimation) kan du bl.a sikta på att bli Förskolechef, eller Högskolelärare för blivande förskollärare alternativt forskare i frågor som rör barns utveckling i förskoleåldern.
    Tips! kika på utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/specialistutbildad-barnskotare-med-inriktning-sprakutveckling - du kan kanske samråda med de som jobbar på den utbildningen, t.ex komma i kontakt med lärare som undervisar på den utbildningen (utbildning handlar ju om specialkunskap inom språkutveckling för barn i förskoleåldern).

    • Anonym : Jaha ok tack för svar! Tyckte det var märkligt när jag läste i SU hemsida för speciallärare och där stod det om att förskollärare kunde vidareutbilda sig. Det kanske har något med att vi har läst 22,5hp kurs med språk och kommunikation?
    • Mikael : Fråga antagningsgruppen på lärosätet där programmet ges. Jag tror förskollärare kan vidareutbilda sig till specialpedagog inom förskola men hur det går till och var de utbildningar finns får man undersöka vidare…