Garei

    Hej! Flickvännen har flyttat till Sverige och har en önskan om att studera till att jobba som IT-tekniker såsom en IT support gör inom företag eller kommuner när man har problem med program eller datorerna. Finns ju så många utbildningar och av olika grader. Utbildningen hade behövt vara på engelska samt gärna distans, har ni några förslag på lämplig utbildning för det yrkesmålet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, om din flickvän vill efter utbildningen jobba i Sverige, då är det bra om hon lär sig svenska så snabbt som möjligt och så bra som möjligt och att hon går utbildning med undervisningsspråk svenska. Det är svårt (urval av arbetsplatserna blir mycket begränsat) om man inte kan så mycket svenska, även om man har "rätt utbildning". Vilken utbildning som är "rätt" i det här fallet är annars svårt att ge svar på för att yrket IT-tekniker är icke-reglerat (i alla fall i Sverige) och därför väljer arbetsgivare fritt vem de anställer, med vilken utbildning i "bagaget". Och civilingenjörer i datateknik kan konkurrera om samma jobb med de som endast har gått gymnasieutbildning och även icke-avslutad gymnasieutbildning som dessutom inte låg inom område "data-it" utan kanske låg inom vård, musik, naturbruk men där personen i fråga skaffade sig goda kunskaper inom DATA och IT på egen hand, t.ex genom självstudier.
    Den utbildningsformen som visar bäst resultat i att ge jobb är yrkeshögskola. Utbud av yrkeshögskoleutbildningar finns bl.a på www.yhguiden.se Det finns några få yrkeshögskoleutbildningar som ges på engelska (undervisningsspråk engelska), se länken nedan:
    yhguiden.se/anordnare/hyper-island bedriver yrkeshögskoleutbildningar med undervisningsspråk engelska. Och enligt den information jag har, finns 11 utbildningar med minst en framtida start hos den anordnaren men alla de ges inte på distans. Men den här utb.ges på engelska på distans, dock är den inom "fel bransch" enligt de önskemål som finns angivna i din fråga men jag länkar till den utbildningen i alla fall, se nedan:
    utbildning/hyper-island/business-developer-hyper-karlskrona-distans
    Det finns också en yrkeshögskoleutbildning på engelska hos YRGO i Göteborg: den ligger inom hotell-turism och ges i bunden form, i Göteborg.
    Det finns många (de flesta, faktiskt) utbildningar inom yrkeshögskola som ges delvis på engelska (och samtidigt delvis på svenska).
    Vad gäller högskola-universitet så har jag filtrerat fram en lista på kurser och program med start höstterminen 2023 - undervisningsspråk engelska och Distans (både med eller utan träffar) - se hela listan här: studera.nu/jamfor-utbildning?eng-distans men endast 16 träffar från den listan visar utbildningar (alla korta kurser) inom DATA: här kan du se de kurserna: studera.nu/jamfor-utbildning?eng-distans-data Förklaring om kursernas storlek: 7.5 hp, högskolepoäng motsvarar halvtid under en halvtermin. Man läser fyra stycken 7.5 hp-kurser på heltid på en termin (heltid under en termin, 20 veckor, = 30 hp).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Garei : Tack för det mycket utförliga svaret! Jag ska samtala med henne om det ni nämnt och även försöka ta kontakt med en SYV i kommunen när hon fått sitt ID-kort för att se om man kan se över vad för steg man kanske bör ta med tanke på att hon inte kan svenska ännu (ska börja SFI).
    • Milla : SFI är det kommunen som ansvarar för. Boka tid på komvux och försök komma in i studier i svenska (SFI) så fort som möjligt, men det är bra om hon kan börja "ta till sig" svenska så fort som möjligt, redan idag: lyssna på nyheter (även om hon inte förstår så mycket... kanske), sånger, filmer, lära sig några få t.ex tre nya svenska ord varje dag och försöka börja prata svenska så ofta som möjligt. Om man endast förlitar sig på skolundervisning i SFI, då brukar det gå ganska långsamt... man ska helst "bada i språket" dygnet runt, då går det snabbare och lättare. Att komma in på eftergymnasial utbildning med undervisningsspråk svenska på mindre än ett år, om man börjar läsa svenska från "noll" är inte realistiskt. Normalt sett tar det minst två år, många gånger ännu längre tid. I större kommuner brukar "högskolespåret" inom SFI erbjudas där högutbildade personer som ofta är yngre och mycket motiverade och beredda att läsa på mycket mer än heltid, kan komma in och en sådan undervisning har som ambition att man från "noll" kommer på 42 veckors intensiv träning då man ägnar minst 60 timmar i veckan åt svenska, kan bli behörig komma in på en eftergymnasial utbildning med undervisningsspråk svenska. Sådana intensiva studier finns ej i alla kommuner och passar inte alla personer. Vid anmälan till SFI brukar hänsyn tas till personens ålder och tidigare utbildningsbakgrund och till vad personen själv säger att hen vill.