Linda

    Jag är lite osäker på vilken riktning jag ska läsa vidare och behöver tips :) Hittills har jag läst 90 HP (psykologi 1, pedagogik 1 och sociologi 1) och min ursprungliga plan var att bli beteendevetare med en psykologikandidat. På sistone har jag blivit osäker på min riktning då jag (och arbetsgivare) inte riktigt har greppat vad en beteendevetare jobbar med, trots att jag älskar ämnena. För mig så är en utbildning värt att ta sålänge den leder till ett yrke man inte kan uppnå på annat vis (annars kan jag lika gärna jobba direkt) och som det finns behov av. Detta har lett till att jag funderat mycket på att läsa till SYV det senaste där jag hört att marknaden ännu inte är mättad. Något mer jag har märkt med yrken inom de sociala fälten är att det är ofta röriga arbetsplatser. Trots min förkärlek till det sociala så behöver jag en arbetsplats där det är ordning och reda och inte för mycket "pyssel" / intryck. Någon som har förslag på yrken/utbildningar (gärna otippade) som man kan arbeta med när man gillar psykologi, pedagogik och sociologi + mina preferenser för struktur? :) Mina övriga intressen är människor, beteenden, coachning, träning, hälsa, yoga, skriva texter och melodier, kultur, minimalism, marknadsföring, reklam, personlig utveckling.

    • Liselotte : Kika gärna på många olika yrken på www.framtid.se - en webbplats som berättar om över 2.ooo yrken! :)
    • : Tack för ditt svar! Jag kikar vidare på länken. Vänligen

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,
    utifrån det du skriver i din fråga - förstår jag att du kikar på t.ex yrket Bibliotekarie. Och en variant av det yrket - Skolbibliotekarie.
    Vad gäller BETEENDEVETARE - så är det ett samlingsnamn för ett stort antal olika yrken och man kan bli "beteendevetare" med många olika utbildningar. T.ex både Psykolog, Socionom, Kriminolog, Kriminalvårdare, SYV och även Lärare - är på sätt och viss alla "beteendevetare".

    Liselotte