SYV-besökare SYV

    Hej Ahmed,

    vad är ditt mål, vad vill du uppnå med dina studier? Man kan ha olika mål med studierna.

    Om du vill behörig till högskola/universitet - då behöver du få Grundskolekompeterns; och då måste du söka till komvux eller till en folkhögskola.

    Men om du vill skaffa dig något Yrke som inte kräver högskoleutbildning, så kanske du direkt kan söka till yrkeshögskola (även om du inte är behörig, kan yrkeshögskola ta in dig - för att de kan ta in obehöriga).

    Vilket yrke har du tänkt dig? Du kan kika på olika yrken på www.framtid.se - där finns det tusentals yrken beskrivna.

    • : Hej! alltså behövs inte gymnasial examen för yrkesförberedande IT kurs?
    • Anna : Skicka länk till info om "yrkesförberedande IT-kurs", så får vi se vad det är för utbildning, inom vilken studieform. Yrkeshögskola - www.yhguiden.se - kan ta in obehöriga. Högskolor/universitet kan inte ta in obehöriga. Komvux och folkhögskolor samt KKU, konst- och kulurutbildningar gör egna bedömningar. Det är viktigt att veta exakt vilken utbildning /inom vilken skolform/ du vill söka. Annars, så är det ofarligt att göra ansökan. Kommer du inte in, så får du besked om det ... men då har du i alla fall försökt! :)
    • : tack för hjälpen! uppskattat! :)
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Tips: yrkeshögskola kan ta in obehöriga. Man söker till varje yh-utbildning separat, direkt till skolan. Därför kan man söka obegränsat antal olika yrkeshögskoleutbildningar och samtidigt även söka till högskola/universitet; till komvux, KKU /konst- och kulturutbildningar/ och till folkhögskolor. Ingen panik - allt på en gång! :)

    Se vilka yrkeshögskoleutbildningar som finns inom Data/IT: www.yhguiden.se/resultat?Education.text