Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    jag gissar på att din fråga gäller ansökan till svenska högskole-universitetsutbildningar. Om det stämmer, då råder jag dig läsa information på antagning.se/antagningsbesked-och-svar De som jobbar med administration kring antagning (till svenska högskole- och universitetsutbildningar) är anställda på Antagning.se
    Oavsett vad någon annan säger till dig, så kommer Antagning.se agera utifrån de regler och den info som de publicerar på sin webbplats.
    Jag kan berätta för dig hur jag, som inte jobbar på Antagning.se, tolkar det jag läser på deras webbplats; jag tolkar info så här att du ska tacka Ja till en utbildning som du kan tänka dig att läsa och att du samtidigt står kvar som RESERV på dina högre prioriterade alternativ. Om du inte tackar Ja, då går den platsen som du fick men "släppte" till nästa i kön bakom dig... men att du får någon annan plats kan inte garanteras. Det kan därför uppstå en situation när du inte får någon plats på någon utbildning, över huvudet taget. Så, om du blir antagen till en utbildning (trots att det kanske inte är ditt första val) som du kan acceptera läsa på, så skulle mitt råd vara att tacka Ja. Du kan, förhoppningsvis, senare bli tillfrågad om du vill byta till ett av dina högreprioriterade alternativ. Det är i alla fall min tolkning av informationen och jag skulle agera på just det sättet om jag var "i dina skor" men läs själv på www.antagning.se och du kan också ringa till Antagning.se - tel.nr 0771-550720.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elev : Tack för det otroligt snabba svaret och det jobb ni gör!
    • Milla : vi är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!