buker
    Hej
    Jag går på gymnasiet på naturprogrammet och jag bläddrade genom antagningspoängen på universitet då kom det upp en fråga. När jag kollade så var poängen höga för ett viss program, men det var väldigt få som har valt programmet som förstahandsval.
    Total ansökningen var 143 st vars 5st som valt programmet som förstahandsval och ungefär 50 blev tagna.
    Min fråga är då, jag som kommer välja detta programmet med lägre merit men som förstahandsval, har jag då chans att komma in på detta program trots mitt låga merit men jag har valt det som förstahandsval.
    låt mig bara sammanfatta det här.
    Vi säger fysikprogrammet krävde 18 poäng år 2020. 149 ansökte vars 5st valde programmet som förstahandsval och 50 blev tagna till programmet.
    Jag som elev kommer söka till detta program som förstahandsval men har 15 meritpoäng. Har jag chans att komma in trots att det 143 som har valt programmet där 138 valt programmet som andrahandsval ( men kanske har högre merit än mig).
    Hoppas ni förstår min formulering här.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    antagning till svenska högskoleutbildningar fungerar så här att man prövas först till den utbildningen som man valde i första hand; om man ej kommer in där, men är BEHÖRIG, ställs man i RESERV och prövas då till sitt andrahandsval som om det vore förstahandsval. Det går inte komma in med lägre meritvärde "bara för att" man sökte till det programmet i första hand.
    Vi rekommenderar att försöka få så högt meritvärde man kan, att också göra högskoleprovet så många ggr man hinner och att söka till alla de olika utbildningar som man kan tänka sig vilja läsa (och som högst prioriterat val, alternativ nr.1) söka till den utbildningen som man helst vill gå, och sedan, i fallande grad - sist till den utbildningen som man "i värsta fall" kan tänka sig kunna läsa.
    För att förtydliga: om antagningsgränsen "hamnar" på 18.0 då kan ingen med lägre meritvärde komma in, oavsett om hen hade den utbildningen som sitt förstahandsval eller inte.

    • : Men vad händer om jag klarar prövningen?
    • Anna :

      Vilken Prövning menar du att du klarar? Prövning i vilken kurs?
      Om du med "prövning" menar egentligen Högskoleprovet, då finns det inget som heter "klara högskoleprovet", utan man får en viss Siffra som svar - upp till högst 2.00 och med den siffran konkurrerar man i HP-urvalet. Man ska vara Behörig men sedan spelar ingen roll hur höga betyg man har, när man konkurrerar i HP-urvalet. Man konkurrerar där mot andra som också fick sin "siffra" från högskoleprovet. De med högst resultat kommer in, och så länge platserna räcker.

    • Anna : Om du menar Matematik-och-Fysikprovet, https://www.matematik-och-fysikprovet.se/ - så prövas med med det resultatet i ännu en separat urvalsgrupp, där de som har resultat från just det provet konkurrerar med varandra.