Julia SYV på FrågaSYV

    Hej J, jag ser att du är 19 år och jag tror därför att din fråga handlar om att komma in på ekonomiprogrammet på högskola/universitet.
    Det är Antagning.se som tar emot och administrerar antagning till högskoleutbildningar i Sverige.
    Antagningsperiod börjar kl.13 den 15 mars - och man kan söka t o m 16 april... - till de högskoleutbildningar som startar HT18.
    Man prövas först till det första alternativet - och om man på sina betyg från gymnasiet kommer in då blir man ANTAGEN - men sedan tittar man också på andra och så vidare alternativen också - för att man kan till högskola bli antagen till 150% av studietakt, ex. kan man läsa en utbildning på heltid + samtidigt en annan utbildning på halvtid; eller så kan man läsa 3 st. halvtidsutbildningar samtidigt eller 6 st. utbildningar som varje går på 25% av studietakt - under en och samma högskoletermin. På så sätt kan man bli antagen både till sitt första och till sitt andra alternativ /om ett av de alternativen är på deltid, högst halvtid/.
    Man prövas alltid först på sitt första alternativ... blir man inte antagen, ställs man /i fall man är behörig/ i Reserv och prövas på sitt andra alternativ, som om det vore första alternativet... och så vidare.
    Du kan också, om du vill, ringa till Antagning.se - de har tel.tid på vardagar kl.9-16 och tel.nr är 0771-550 720.

    Vänligen

    Julia syv

    SYV-besökare SYV

    Hej,
    jag tänker att din fråga kanske gäller val till gymnasiet. Ekonomiprogrammet finns ju även på gymnasiet; det finns också på högksolor/universitet... :) Svårt att veta vart du väljer... men eftersom du redan fick svar ang. val till högskola/universitet från SYV Julia, kommer jag nu att svara som om jag trodde att du och din kompis väljer till gymnasiet.

    Vid gymnasieval gäller
    Elever prövas först till sitt högstprioriterade alternativet; om eleven är ANTAGEN på sitt första alternativet, blir alla andra alternativ borttagna.
    Om eleven ej kommer in på sitt första alternativ, ställs hen i RESERV och prövas mot sitt andra alternativ och så vidare.
    Antagningsbesked till gymnasiet kan se ut exempelvis så här:

    Alternativ nr.1 - RESERV
    Alternativ nr.2 - RESERV
    Alternativ nr. 3 - ANTAGEN
    Alternativ nr.4 - Borttaget
    Alternativ nr. 5 - Borttaget.

    Om din kompis kommer in på sitt första alternativ, är hen då inne och fick sin plats på gymnaiset och prövas inte mot lägre prioriterade alternativ.
    Om ni vill gå samma utbildning - bör ni i så fall söka samma alternativ och i samma ordning; och detta oberoende av vilka betyg ni har.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig och din kompis!

    Lycka till med gymnasievalet!

    SYV :)