Calle
    Hej! Jag heter Calle och jag började på gymnasiet (natur) för nån vecka sen.
    Min fråga är:
    Om jag läser natur natur precis som den är (utan att tillägga kurser), kommer jag in på KI läkarlinjen.
    Nämn gärna vad för extra kursen jag bör ta
    Ps jag har just nu spanska 1, och kan byta det mot något annat

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Calle!
    I inriktningen "natur" på programmet "natur" ingår de kurser som krävs för särskild behörighet till Läkarprogrammet.
    För att få Grundläggande behörighet (som du också måste ha) behövs det Examensbevis.
    För att få Examensbevis från NA, måste du uppfylla vissa krav.

    Se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_NA.pdf
    Du bör läsa 200 poäng från listan på Programfördjupande kurser + 200 poäng valfria kurser inom individuellt val. I annat fall kommer det att fattas poäng - du bör ha 2500 betygsatta poäng.

    Spanska 1 är en kurs á 100 poäng och du kan ha den som Programfördjupande eller som en kurs inom Individuellt val.

    Alla krav för gymnasieexamen finns listade på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Att bli behörig är ett måste men sedan kommer det frågan om att KONKURRERA om en utbildningsplats. Eftersom konkurrensen är så pass tuff, räcker det inte att "bara" ha alla A-betyg i alla kurser under alla 3 år på gymnasiet. Har man det, uppnår man 20.0 i Meritvärde.

    Antagningsgräns till läkarprogrammet brukar ligga högre än 20.0, vilket betyder att man är tvungen att läsa kurser som ger meritpoäng. Läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    I åk1 kan du inte läsa eng 7 eller matte 5 för du har ännu inte läst de "underliggande" kurserna.

    I Moderna språk är det steg 3 och 4 som ger meritpoäng. Om du läser upp till spanska 3, kommer du få 0.5 i Merit för Moderna språk 3.
    De resterande meritpoängen är det eng 7 och matte 5 och matte specialisering som kan ge dig.

    Om man inte läser meritpoängskurserna och inte har A-betyg i alla kurser, är det högskoleprovet som man i så fall får hoppas på.
    Läs på http://www.fragasyv.se/info/hogskoleprovet

    Hälsningar
    Mikael SYV