Jennifer
    Hej!
    Jag kommer få runt 250+ poäng när jag slutar 9an tror jag och jag har funderat på Värmdö gymnasiet, linjen ekonomi ekonomi marknadföring.
    Jag har kollat på deras antagningspoäng och förstår inte den. 2012 var det gränsen 280, 2013 var det 212.5 och iår var det 250. Är förvirrad och jätteorolig nu att jag inte kommer in, vad ska jag göra?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    HEJ JENNIFER, antagningspoängen uppstår i efterhand efter att antagningen har genomförts - då ser man som i en "bakspegel" vad det blev. Det är ingen som med säkerhet på förhand kan säga att "si & så många poäng" kommer att behövas vid antagning till nästa år.
    Vad du kan göra är att
    för det första - välja några skolor till och söka de som andra, tredje och fjärde alternativet (och kanske t o m femte och sjätte alternativen);
    för det andra - kämpa på med betyg, varje höjning från C till B eller från D till C - räknas och ger 2,5 extra poäng som höjer ditt Mtv (Meritvärde).
    Bra om du läser Moderna språk /det betyget ger extra poäng som "17-de ämnet"/ och i fall du läser Modersmål, kan du byta ut ditt sämsta betyg mot betyg i Modersmålet.
    Mer än det, kan inte du göra. Om du gör ditt bästa, då är det ingen som kan kräva mer av dig!
    Kämpa på! Vi på Fragasyv.se kommer att hålla tummarna för dig! :-)
    Bästa hälsningar & Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare