Nora
    Hej. Jag skulle tagit studenten i augusti men har varit sjukskriven alla 3 åren. Vill läsa på folkhögskola (allmän kurs). Men det känns som jag har förstört hela min framtid och att jag är den enda som inte gått ut gymnasiet som 18/19 åring. Är min framtid förstörd (omöjligt att svara på egentligen...) och finns det fler än jag som ”missat” gymnasiet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej Nora, det finns personer som är 18-19 år och inte har examensbevis. Exakt hur många kan jag inte svara på så här på "raka arm". Jag vill påminna om att gymnasiet är inte obligatorisk skolform, utan endast grundskola är det och att det är inte ditt fel, om du var sjukskriven. Gör det du kan. Du har ena bra plan: att läsa på folkhögskolans allmän kurs. LYCKA TILL! FråGA syv håller tummarna för dig!

    • : Skulle du påstå att min framtid är förstörd? Vet inte ens vad jag vill jobba med i framtiden... :((
    • Anna : Absolut inte! Du är fortfarande mycket ung. Tänk på personer som är 40-50 år gamla och aldrig gick i skolan, t.ex pga den möjligheten inte fanns i deras hemländer. De kommer till Sverige i medelåldern och börjar lära sig läsa och skriva. Jag har träffat några vuxna som ej kunde skriva sitt egen namn, utan satt "kryss" i stället för underskrift på ansökan om att gå i skola i Sverige. Då pratar vi om normalbegåvade men som ej hade möjlighet att gå i skola pga krig eller bestämmelser om att flickor ej fick gå i skola, utan endast pojkar (som funnits i vissa länder ibland). Jämfört med de är du mycket högutbildad. - sedan tänker jag så här också: att läsa mer än grundskolekompetens är inte ett "måste", det finns möjighet att jobba även utan gymnasiekompetens. De jobben är i Sverige idag inte många, men ändå finns. Ta kontakt med arbetsförmedlingen och med komvux också, även om du planerar att läsa på en folkhögskola.