Louise

    Hej! En elev har anpassad studiegång under grundskolan och läser bara de tre kärnämnena och 5 ämnen till för att få behörighet till ett yrkesprogram. Är det svårt att komma in på ett yrkesprogram ändå i och med att det bara är 8 ämnen som räknas in i elevens meritvärde och inte 16 eller 17 ämnen som det är annars? Meritvärdet borde ju bli lägre då menar jag och därför svårare att "tävla" om en plats med de elever som läst alla ämnen... Hur ser det ut?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Louise!
    Ja, det stämmer att det är svårare att få högt meritvärde/betygspoäng om man endast läser 8 ämnen. Då kan man som högst uppnå 160 betygspoäng, alltså cirka hälften av vad andra elever kan få, som får 16 eller 17 ämnen inräknade.
    Så, det du skriver i din fråga stämmer, att det kan många ggr bli svårare att konkurrera om utbildningsplats om man ej kan uppnå lika högt meritvärde/betygspoäng som andra elever kan uppnå, men om en elev läser 8 ämnen och får A i alla dem, så får hen 160 betygspoäng, och en annan elev som läser 16 ämnen, men får F i hälften av dem och E i andra halvan, och uppnår med det endast 80 betygspoäng, så vinner ju i detta fallet den eleven som läste färre ämnen.
    Att läsa många ämnen ger fördel inför gymnasieval endast om man kommer uppnå Godkända betyg, som lägst E, men ännu bättre om man uppnår höga betyg, helst A.
    Viktigast kan dock vara att bli BEHÖRIG, då obehöriga kan ej tas in på gymnasiets nationella program, även om de har höga betyg. Det finns givetvis också alternativ för obehöriga: IMY och IMV, men konkurrens om de (vanligtvis) få platser som finns på de utbildningar kan bli väldigt tuff, och det kan tyvärr resultera i att eleven kommer in på ett alternativ för obehörig där man får läsa till "fel yrke", alltså inte alls mot det yrke som man vill läsa mot, utan får läsa där man får plats, helt enkelt.