Elev
    Hej,

    1. Är utbildad förskollärare, men velar nu mellan utbildningarna förvaltning på universitetet eller lön/redovisning på yrkeshögskola. Vet inte vilken jag vill läsa. Har ni tips på hur jag kan fundera?

    2. Är förvaltning detsamma som statvetarutbildning?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Linda! Du kan söka till högskoleutbildningar och till yrkeshögskola samtidigt; skulle det bli så att du får plats på flera utbildningar, då kan du välja. Att man söker till en utb.betyder inte per automatik att man blir antagen.
    Vad gäller utbildningar inom ”förvaltningen ” och inom statsvetenskap, så är de inte identiska, här gäller det att jämföra kursinnehållet: kurs för kurs plus även få svar på frågan om praktik ingår och/eller en ”valbar termin ” då man väljer kurser man läser under den terminen.
    Jag tänker också på Studiemedel- som är begränsat till Max 6 år på eftergymnasial nivå. Om du tog 3,5års studiemedel för förskollärarprogrammet, har du i så fall Max 2,5år, 5terminer kvar. Om du kommer in på en heltidsutbildning som är längre , förberedd dig inför studier utan studiemedel- även om det t.ex bara handlar om en termin, så är det bra att vara förberedd på förhand.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linda,

    jag vill komplettera det svaret som du redan fick från SYV Mikael. Det stämmer att det går alldeles utmärkt att söka till högskola-universitet och samtidigt söka till många olika yrkeshögskoleutbildningar. Du får gärna kika på YH_utbildningar inom det område som du är intresserad av:
    frans-schartaus-handelsinstitut/redovisningskonsult
    utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/lone-och-ekonomikonsult
    affarshogskolan/affarsinriktad-redovisningsekonom