Sofia

    Hej! Jag tog studenten 1996 och mina betyg ska tydligen räknas som mellanårsbetyg. Jag har noll koll på hur man räknar meritvärde/meritpoäng. Just nu läser jag till undersköterska på Komvux men vill läsa vidare till socionom eller socialpedagog. Vad är det som gäller när man ska se om man är behörig? Kan man söka till socionom/socialpedagogutbildning även om man hade de lägre betygen? Finns det möjlighet att söka via särskilda urval/reell kompetens om ens gymnasiebetyg inte var på topp? Kan betygen jag får från min undersköterskeutbildning hjälpa till? Med vänlig hälsning, Förvirrad 43-åring

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,
    en av frågorna är om du redan nu har Grundläggande behörighet till högskolestudier; Det bästa är om du bokar tid med SYV på komvux och att ni tillsammans tittar på dina betyg; SYV på komvux kan också söka expert-hjälp om hen inte kan svara dig direkt.
    Socionom är ett program/yrkesutbildning på högskolenivå och då ska man ha Grundläggande behörighet + för särskild behörighet godkända betyg i Matematik 2 (eller i en gammal kurs Matematik B) och i Samhällskunskap 1b (motsvarande gammal kurs är Samhällskunskap A).
    ***
    Socialpedagog kan man läsa till i Olika skolformer, inte endast på högskola, utan även på folkhögskola eller yrkeshögskola. För studier på yrkeshögskola och folkhögskola behöver man inte ha grundläggande behörighet till Högskolestudier för att det är inte högskola-universitet man söker till i så fall.

    Reell kompetens - är ett begrepp som används på olika sätt i olika sammanhang; delvis kan man bedömas ha grundläggande behörighet till högskolestudier på "reell kompetens" (se gärna info på Antagning.se/reell kompetens) men ibland använder man "reell kompetens"-begreppet i stället för "sammantagen bedömning": när man tittar på andra meriter än endast betygen t.ex vid ansökan till folkhögskolorna och yrkeshögskoleutbildningar

    Kika gärna på https://www.fragasyv.se/info/behandlingspedagog-socialpedagog och på framtid.se/yrke/socialpedagog

    Jag vill råda dig att be SYV på komvux kika på alla dina betyg och ge dig svar om du idag har Grundläggande behörighet till högskolestudier och om inte - vad du behöver kompettera med. Om du har grundläggande behörighet eller om du kan komplettera ganska snabbt, då är det även viktigt att veta om du har betygen motsvarande godkänt betyg i matte 2 (Matematik B) och i samhällskunskap 1b (A). På så sätt vet du om du inom snar framtid ska kunna söka till socionomprogrammet. För konkurrens om högskoleplats kan man göra högskoleprovet, vilket jag vill rekommendera att även du gör.

    Övrigt
    för dig som "tog studenten 1996" finns info om vad som krävs för Grundläggande behörighet på Antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Avgangsbetyg-fore-1997 men den info är lite svårtolkad och om man inte har dina betyg "framför näsan", vilket vi på fråga SYV inte har möjlighet att ha, så kan vi tyvärr inte avgöra om du har behörighet till högskola/universitet eller om du behöver komplettera.

    Titta gärna på Yrkeshögskoleutbildningar: några exempel finns i listan på yhguiden.se/resultat?Education.text=Socialpedagog och hela utbudet - på www.yhguiden.se