Alexander
    Hej Syv!
    Jag har ett högt meritvärde baserad på betyg från utlandet (high school i USA). Jag har nu även läst ett år där på universitetet. Vill bli läkare alt. tandläkare, som jag vet kräver högsta betyg.
    Jag uppfyller alla krav för särskild behörighet baserad på utländska studier på gymnasienivå, förutom biologi 2, kemi 2 och fysik 2 (där bedöms min gymnasieutbildning alltså high school motsvara Naturkunskap 2). Tre frågor:

    -- Jag kan kanske uppfylla kraven för särskild behörighet genom mina studier på universitet i USA, definitivt vad gäller Kemi 2, och kanske Biologi 2 och Fysik 2. Kommer mina betyg i dessa ämnen på universitet att räknas in sedan och påverka mitt meritvärde, just för att de är en del av den särskilda behörigheten?

    -- Om jag bedöms som Obehörig (alltså fattas Biologi 2 och Fysik 2), är det bättre att läsa in dessa kurser på folkhögskola/universitet, eller komvux? Om jag förstår rätt, kommer Komvux att kunna negativt påverka mitt meritvärde om jag inte får absolut högsta betyg, även om det blir enklast att hitta komvux kurser särskilt nu med corona online; medan med folkhögskola/universitet påverkas meritvärdet inte (och då får man kanske även en bättre förberedelse till universitets studier vad gäller takten, studiemiljö osv?)

    -- Jag är lite oklart vad gäller skillnaden mellan betyg, versus "omdöme" från folkhögskolan. Om jag väljer att läsa in den särskilda behörigheten genom folkhögskola, kan jag få bara ett Omdöme om behörighet (utan folkhögskolebetyg); eller får jag även ett Folkhögskolebetyg; eller bestäms detta helt enkelt av de olika folkhögskolorna?? Oavsett, konkurrerar jag i både BII och BF, eller bara BF, om man läst in behörigheten på folkhögskola och fått Folkhögskolebetyg?

    Stort tack för vägledning och svar!
    Alexander

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Angående komplettera på en folkhögskola... Folkhögskolorna i Sverige ger inte betyg utan Omdöme eller Intyg. Om du endast kompletterar för särskild behörighet i några få kurser och får då intyg om att du är behörig i t.ex Fysik2, kemi2 och ngn kurs till - så kan du inte prövas i BF-urvalet (du "bara" blir behörig men ditt meritvärde påverkas inte).

    Angående komplettera på basåret på högskolenivå i Sverige
    Betygen man får på basåren (förutbildningar) påverkar inte heller meritvärde utan ger endast behörighet, om man får godkända betyg, så klart.

    Komvux
    Om du får betygen från komvux, så räknas de betygen in i ditt meritvärde. Du söker till komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Ang.komplettera genom studier på utländska universitet... så kan vi på FRåGA SYV inte svara på den frågan. Jag tror inte de betygen kommer räknas in, men vet egentligen inte. Det är, för oss, en ovanlig fråga. Ställ din fråga till antagning.se som kommer fastställa om du är behörig och också räkna fram ditt meritvärde. Deras tolkning av reglerna gäller. Mejlformulär där du kan ställa frågor till Antagning.se finner du på antagning.se/kontakt

    • : Tack Anna! Detta hjälper väldigt mycket!
    • : En följdfråga: jag förstår av andra svar här på FrågaSYV att folkhögskolorna har en hel del flexibilitet, så att jag kunde kanske läsa bara de viktigaste kurserna för behörigheten. Men finns det liknande kurser på högskola? Många har ett Basår, men jag behöver ju inte hela Basåret, bara biologi och fysik, men jag hittar inte enstaka kurser inom dessa ämnen, missar jag något? Tack igen och MVH! Alexander.
    • Milla :

      Om du behöver läsa kurser inom biologi och fysik på Gymnasial nivå, så är det på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd som du gör ansökan om att få läsa dem. ... Basåren på högskolenivå är inte " riktiga högskoleutbildningar" utan För-utbildningar. Det är inte obligatoriskt för lärosätena att erbjuda för-utbildningar. Villkor för förutbildningar varierar mellan olika lärosäten. Du kan inte söka endast läsa biologi och fysik, men det är inte omöjligt att när du kommer in på basåret, förhandla om att slippa läsa de "onödiga", för dig ämnena. Annars, så varför inte läsa hela basåret? Om det blir repetition för dig inom matte och kemin, är det ju inte någon nackdel att repetera.. Om jag förstår dig rätt, läste du matte och kemi med undervisningsspråk Engelska. På basåret i Sverige blir undervisningsspråk Svenska. Så, det blir ändå lite nytt, du får gå igenom "samma innehåll" men på svenska. På vilket sätt är det till nackdel?
      Jag tänker dock på studiemedelsfrågan. Studiemedel från CSN får man i högst 6 år och läkarprogrammet blir snart 6-årigt. Om du tar studiemedel för basåret, kommer du inte kunna få studiemedel sista året på läkarprogrammet - du får i så fall på förhand planera för det: spara pengar så du kan klara dig under sista året på läkarprogrammet.