Hanna
    Hej! Jag har F i matte och ett betyg till för att kunna få komma in i gymnasiet. Eftersom att jag tog ett års paus efter grundskolan och hamnade i IV utan att lyckas med matten så orkar ju jag inte gå ett år till där pga ålderskillnaderna jag kommer att påverkas utav. Därför tänkte jag om jag kunde ersätta detta med folkhögskola och på något sätt kombinera det? Gymnasiet+ några grundämnen. Vill ju även komma in på ett bra universitet efteråt och plugga.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Hanna!

    En viktig fråga att få svar på är: när fyller du 18 år?

    Saken är den att Folkhögskolorna får ej statsbidrag för personer som är under 18 år och i så fall skulle de "gå minus" i budgeten om de började undervisa "minderåriga", som de inte får någon ersättning för. Därför kan du planera och söka till en eller flera folkhögskolor redan idag men påbörja läsa kan du tidigast den dagen du fyller 18 år. Frågan är om det blir om ett par veckor eller om 11 månader? Jag ser att du är 17 år, men vet ej när du fyller 18.

    Varje Folkhögskola gör sin egen antagning och du kontaktar just den folkhögskola som du vill läsa på. Det finns också en gemensam informationstjänst - där du kan få info om samtlig folkhögskolor och deras utbildningar, regler vid antagning mm.

    Det händer ibland att kommuner köper plats på folkhögskolorna för "minderåriga", dvs för dem som ännu inte fyllde 18 år. Den frågan (om din kommun kan köpa plats åt dig) bör du eller dina föräldrar/vårdnadshavare - ställa till Utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd.

    Du skriver att du inte har godkänt betyg i matte från grundskolan + saknar betyg i ännu ett ämne, jag undrar vilket ämne det är som du saknar godkänt betyg i, förutom matte? Det frågar jag om för att kunna ge dig ett bättre svar.

    Jag tänker på andra alternativ också. T.ex om du precis har fyllt 17 år och de dröjer nästan ett år innan du kan börja på en Folkhögskola - kanske kan du tänka dig gå på Yrkesintroduktion så länge? Där försöker man lära sig ett yrke + pluggar (eventuellt, enligt Individuell Studieplan) de grundskoleämnena som man behöver läsa upp. Det är alltid bra att lära sig ett yrke. Om vi tar kock som exempel eller undersköterska eller sömmerska /finns i flera "underyrken", t.ex pälssömmerska/ eller bussförare eller hantverkare (t.ex guldsmed eller finsnickare) - så är det alltid bra att kunna något yrke (t.ex kan man alltid skaffa sig sommarjobb/extra jobb när man pluggar vidare).

    Ännu ett alternativ skulle vara att på IM, Individuellt alternativ - kombinera praktik med studier eller under en viss period bara gå på "helpraktik" (genom att vara på en eller flera arbetsplatser kan du kanske lättare komma på vad du vill jobba med i framtien).

    Allt som är i "blått" i mitt svar är klickbara länkar - där finns mer information.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar & jag lovar att hålla tummarna för dig!

    L. :)

    Liselotte