Nahood
    Jag har läst på gymnasiet men inte fått ett slutbetyg utan ett samlat betygsdokument. Jag läser just nu på folkhögskolan och vill gärna studera till civilingenjör i london. Hur räknas omdömet då jag inte har en gymnasieexamen men ett slutbetyg. Det jag läser på folkhögskolan nu är NA1, NA2, SA1, SA2, RE1, MA3, SV3 och ligger förtillfället på omdömet 3 men hoppas på att det kommer bli en 4.
    Hur räknar man ut Svenska betygen från det gamlabetygsystemet (IG, G, VG, MVG,)
    motsvarande för det engelska systemet och hur ser det ut med omdömet vad
    motsvarar det?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nahood,
    med "brexit" som är "på intåg"... är det mycket svårt att säga någonting om hur svenska betyg kommer värderas i London.
    Det enda jag kan råda dig är att ta kontakt med den skolan i London där du vill läsa - skicka alla dina betyg, översatta till engelska, och fråga om de anser att det räcker eller om de vill att du kompletterar med fler studier.

    *******

    Det jag kan svara på är hu det gamla betygssystemet är relaterat till den nya svenska betygssystemet (vad gäller utbildningar i Sverige). IG = F (icke-godkänt); G = E (Godkänt); VG = C (medelbra) och MVG = A (utmärkt).

    Omdöme från folkhögskolan blandas i Sverige (oftast) inte ihop med betyg från gymnasiet.
    Som regel måste man antingen ha Slutbetyg eller Examensbevis från gymnasiet eller från Komvux, eller ha Omdöme om Grundläggande behörighet från en folkhögskola. Har man omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola - prövas man i BF-urvalet med "siffran" som, som högst, kan vara "4". Detta gäller när man söker till högskoleutbildningar i Sverige.

    Vänligen
    Julia syv

    • : Du vet inte hur det motsvara i england med folkhögskolans omdöme för i sverige har jag redan den informationen?
    • Julia : Tyvärr, kan vi inte ge mer information som svar på din fråga, än det som jag svarade /ovan/. Jag är ledsen, men vi har inte möjlighet att sätta oss i hur det funkar i alla de olika länder. Vi svarar i första hand om utbildningar i Sverige. Vi ger så mycket hjälp som vi kan ge om utbildningar utomlands, men i detta fallet kan vi tyvärr inte ge mer hjälp. Sorry.