sommarsolen
    Hej!

    Jag går just nu tvåan på naturvetenskapsprogrammet och kommer ta studenten nästa år med full behörighet (nat/nat). Jag hoppas på att kunna studera till läkare i framtiden men betygen räcker inte riktigt till. Snittar mestadels B/A - men det går inte hela vägen.

    Jag såg att det finns en form av alternativt urval till läkarprogrammet via folkhögskola. Alltså att man går 1 år allmän kurs, får en 4a och skriver ett ok resultat på hp. Detta kombineras då för att man ska bli antagen till läkarprogrammet.

    Är dyslektiker och tror inte att jag kan höja mig hur mycket som hellst på verbala delen. (Skrev en 1.15 du i våras). Men kanske tillräckligt via folkhögskole kvoten. Har hört att den inte behöver vara lika hög. Har ni koll på vad som varit medel tidigare år?

    Tror ni att detta är ett bra alternativ? Eller är det såppas få som kommer in att det är lönsamt att gå ett år folkis. Och finns det folkhögskolor som tar in oss som redan har full behörighet? De flesta jag tittar på anonserar för att den allmänna kursen är för dem som delvis eller helt saknar behörighet.

    Kan jag dessutom läsa vilken form av allmänn kurs som hellst, så länge det är en allmän kurs?
    • Elev :

      Hej! Jag går själv på folkhögskola för att få behörighet att bli tandläkare. Milla har gett dig väldigt bra svar. Det är inte lätt att få 4.0 i omdöme, men det är heller inte omöjligt. Milla tar även upp en viktigt poäng med att lagen kan ändras, t.ex det finns en pågående diskussion att tar bort den folkhögskola kvoten för elever som har en fullständigt gymnasieexamen. 1.15 i HP kommer tyvärr inte att räcka, det kräves ofta mellan 1,35-1,5 beroende vart du vill hamna och när du söker. Som du redan vet det går upp och ner, men 1,15 kommer inte att räcka hela vägen till läkareprogrammet. Min nära kompis som vill plugga till läkare. har mailat de olika universitet som erbjuder läkareprogrammet och bett de att skicka statstik från tidigare läsåret, vilket hen fick. Du kan t.ex göra liknande och jämföra. Sist men inte minst, antalet platser som erbjuds på folkhögskolekvoten är väldigt begränsat då det kan röra sig om 2-3 platser per termin, det jag vill säga är det finns många som har 4.0 i omdöme som väntar fortfarande på att komma in.  Jag skriver detta för att ge dig information och inte skärma dig! Det är inte omöjligt.

    • Milla : Tack så mycket för din kommentar och lycka till med dina studier!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    regler och villkor kan förändras över tid och ibland träder de nya reglerna i kraft med kort varsel, därför är det svårt att vara säker på exakt vad som kommer att gälla när det blir dags för dig att söka till en eftergymnasial utbildning.
    Jag vill börja med att ge dig råd att skriva högskoleprovet så många ggr du kan. Högsta resultat kommer att gälla.
    Vad gäller läsa allmänna kurser på folkhögskolorna så prioriterar de sökande som helt saknar gymnasiekompetens och ska läsa i 3 läsår, men om det finns plats/kapacitet att ta in ännu fler, så kan även de som har examensbevis från gymnasiet komma in (det kan man på förhand inte veta). Högsta möjliga omdöme på allmänna kurser på folkhögskolorna är 4.0 och svårt att få (då ska man prestera på "betygsnivå A" i alla ämnen, typ så...) men även om man får 4.0 i omdöme så garanterar det inte plats på någon högskoleutbildning för att antal sökande som prövas i BF-urvalet ("Betyg" från Folkhögskola) och har 4.0 brukar vara många fler än antal platser i BF-gruppen. Men, visst, det är ändå en chans. I varje urvalsgrupp får man en ny chans att komma in. Det är alltså fördelaktigt att prövas i betygsgrupper, i HP-resultat från högskoleprovet och i BF-urvalet samtidigt för att i varje urvalsgrupp får man en ny (separat) chans att komma in men det garanterar ju ändå inte plats på utbildningen.
    Vidare vill jag "påpeka" om att det är långt ifrån alla som kommer in på läkarprogrammet som klarar hela utbildningen och tar ut läkarexamen. Att vilja plugga "hur mycket som helst" (vara mycket motiverad) är bra men det finns ju ändå endast 24 timmar om dygnet och sova måste man ju också göra ibland... Studierna på läkarprogrammet går fort och kräver mycket goda förkunskaper och stor pluggkapacitet och att man också är snabb i att lära sig och inte behöver ta lång tid på sig att memorera stora mängder komplex information. Det är mycket tråkigt att träffa personer som kämpade hårt för att komma in på någon utbildning, lagt många år på det och lyckades till slut men sedan "pallade" inte pressen och stressen och "gick in i väggen". Det är en stor förlust för både individen och för samhället om en person blir "utbränd".
    Jag försöker inte avråda dig från att sätta läkarprogrammet som mål, men jag vill ändå "påminna" om hur verkligheten ser ut. Det är upp till dig vad du ska sträva efter. Jag vill bara påtala att det finns många "liknande" yrken som inte kräver lika tuffa studier under så lång tid (läkarprogrammet är numera, i Sverige, 6-årigt).
    Vad gäller AU, alternativt urval, så bestämmer varje lärosäte inför varje antagningsomgång om de ska "köra" AU eller inte. Allmän information om AU hittar du på https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola och vad gäller utbilda sig till läkare så brukar Karolinska Institutet (i Stockholm) och Linköpings universitet anta även inom AU, men det kan ändras redan till nästa antagningsomgång (fler lärosäten kan börja göra det eller så slutar alla lärosäten med det).
    Mina råd för dig är följande: försök få så höga betyg som du kan (men inom rimliga gränser, bränn inte ut dig), gör högskoleprovet så många ggr du kan och titta även på fler yrken, t.ex

    Optiker

    Audiolog

    Barnsömnspecialist

    Biomedicinare

    Biomedicinsk analytiker

    Embryolog

    Farmakolog

    Forskare

    Genetiker

    Immunolog

    Intensivvårdssjuksköterska

    Läkemedelsutvecklare

    Medicinhistoriker

    Medicinsk genetiker

    Neurobiolog

    Perfusionist

    Sjukvårdsrådgivare

    Sonograf

    Specialistsjuksköterska

    Studie- och yrkesvägledare
    • sommarsolen : Tack ska du ha! Får fundera lite :)
    • Milla : Jag blir glad om mitt svar blir till hjälp för dig! Lycka till!