Johanna

    Hejsan! Jag heter Johanna och jag vill börja på läkarlinjen till våren. För att göra det har jag slutfört allmän kurs på folkhögskola, men för att vara med i den kvoten behöver jag göra en prövning i svenska 3. Jag har läst 50 poäng svenska C med VG, och svenska A och B med MVG. Jag saknar de 50 poäng litteraturvetenskap Svenska C då det inte erbjöds på min gymnasieskola. Jag har även 1,8 på svenska/engelska-delen på högskoleprovet, och en fyra i folkhögskoleomdöme. Enligt antagning.se saknar jag bara svenska 3 för att vara med i den folkhögskolekvoten och tävla om en plats på programmet. Min fråga - jag har bokat in en prövning nu i september för svenska 3 men utifrån kursinformationen och kriterierna har jag svårt att Identifiera bra sätt att förbereda mig för provningen och vad den vanligtvis går ut på. Har ni några tips?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna,
    jag skulle rekommendera att du läser kursen svenska 3, i stället för att göra prövningen. Det är nästan alltid lättare att få högre betyg om man läser kursen. Sedan är det inget som säger att du ej kan både göra prövning och läsa kursen (i vilken ordning som helst - alltså först läsa kursen och sedan göra prövning, eller tvärtom... och det högre betyget skulle gälla i så fall, om du får olika betyg i slutet av en läst kurs och på prövningen).
    Det är sällan en bra idé att göra prövning i en kurs som man ej har läst. Svenska 3 är en normalstor gymnasiekurs, alltså = 100 undervisningstimmar + 100 självstudietimmar, studieinsats på 200 timmar (heltid i fem veckor). Alltså, om man läser svenska 3 på heltid lägger man ner hela 5 veckor på sina studier (och på halvtid - 20 timmar/v - 10 veckor).

    SYV är inte lärare i svenska och i bästa fall själv har läst kursen men jag och mina kollegor är så pass gamla att vi - precis som du, läste Svenska A, B (och kanske också C, som var en 50p.kurs som ej motsvarar Svenska 3).
    Kursen Svenska 3 tillkom med gymnasiereformen 2011 (vux 2012). Så, jag har personligen inte läste den och jag kan endast återberätta vad jag kan läsa mig till om den kursen på skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/svenska

    Om du inte vill eller kan komma in på en kurs som du kan läsa, utan kommer endast satsa på en prövning, så se om det på den sidan där du anmälde dig till prövningen står om "rekommenderad litteratur" eller om "handledningstimmar" kan erbjudas - det är väldigt olika på olika ställen hur mycket hjälp man kan få inför en prövning. Tidigare var det ganska vanligt med "obligatoriska handledarträffar" där man kunde ställa frågor om förberedelserna inför prövningar, men det blir allt mindre vanligt, tyvärr. Nu-för-tiden är man lycklig om man över huvudet taget hittar var man kan anmäla sig till en prövning.
    Du kan också chansa och försöka klara prövningen utan förberedelser. Du kan då efter det försöka anmäla dig till ännu en prövning i samma kurs (finns så vitt jag vet inga förbud mot att göra prövning i samma kurs många ggr).