Alva

    Hej!

    Jag går för nuvarande i 3an på natur-natur, och funderar på att utbilda mig till inredningsarkitekt. Min pojkvän utbildar sig till byggnadsarkitekt på KTH vilket verkar väldigt intressant och rolig. Han har tagit med mig dit så att jag har fått titta på hans tidigare projekt och han skickar ofta bilder på sina ritningar och modeller.

    Under högstadiet var jag väldigt intresserad av NO, främst fysik, därav mitt val till naturprogrammet. Jag har under gymnasietiden tappat intresset för det naturvetenskapliga, då jag tycker att både matten (har läst matte 4) och fysiken (läser fysik 2) är väldigt jobbiga och tunga ämnen. Jag har däremot alltid tyckt om musik och bild i skolan. Jag tar sånglektioner och läser musikteori på Kulturskolan på fritiden, och läser musik som individuellt val, men upplever att det är svårt att hitta "riktiga" och "seriösa" yrken inom musik/sång. Det känns som att seriösa bildrelaterade yrken är mer tillgängliga, därav mitt intresse för arkitekturen.

    Eftersom min pojkvän bor i Stockholm lockar inredningsarkitekturutbildningen på Konstfack mest. Dock har jag läst om arbetsproverna som behövs - något jag har liten erfarenhet av och dålig förutsättning för eftersom jag är naturare och inte tex estetare. Jag funderar därför på att läsa ett års konstnärlig utbildning på folkhögskola för att förbereda mig för antagningen samt utbildningen som helhet, men även för att bedöma om jag verkligen vill arbeta konstnärligt.

    Jag söker allmänna råd för min specifika situation, men söker även förslag på folkhögskoleutbildningar som passar inför inredningsarkitektur! Finns det någon lämplig folkhögskoleutbildning i Stockholmsområdet eller är det möjligt att läsa på distans?

    Tack!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alva,
    utbildningsutbud förändras och det gäller alla de olika skolformer. Nya utbildningar kan dyka upp... och det som gäller idag kanske inte gäller om ett tag..
    Folkhögskolornas gemensam sida är www.folkhogskola.nu
    Folkhögskolorna har också en gemensam infotjänst som har tel.tider ett par timmar om dagen några dagar i veckan (ej varje dag). Du kan ringa till dem eller maila din fråga om folkhögskoleutbildningar... E-post: [email protected]
    Telefon: 08-796 00 50

    Du kan också kika på några yrkeshögskoleutbildningar:
    campus-i12/visualisering-av-rum-inredning-och-produkter
    campus-i12/visualisering-av-arkitektur
    utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/visual-merchandiser-frans-stockholm

    Länktips
    framtid.se/arkitektyrken
    studier/konst-och-kulturutbildningar
    framtid.se/yrke/inredningsarkitekt

    Liselotte