Sky

    Hej! Jag undrar om man kan plugga först till civilingenjör industriell ekonomi och sedan bli trader och fondförvaltare. Går det liksom att ta just den vägen? Och ifall man kan göra det måste man välja speciella kurser inom ekonomi?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej S!
    yrket Fondförvaltare är i Sverige icke-reglerat, vilket innebär att man kan få det jobbet med olika utbildningsbakgrund, men enligt vår erfarenhet krävs högre utbildning inom ekonomi. Exakt vilken utbildning inom ekonomi som krävs går inte att säga för att man kan bli fondförvaltare med olika utbildningar inom ekonomi, men lägst 3-årig högskoleutbildning med huvudämne ekonomi "krävs", kan man kanske säga.

    Studie- och yrkesvägledare