Emelie

    Hej, jag skulle vilja sätta ihop egna kurser på distans som skulle motsvara det man behöver för att kunna arbeta som forensiker inom Polismyndigheten. Jag har inte möjlighet att bli polis utan försöker komma in på annat håll. Alla uppgifter inom forensik är intressant. Vad ska man börja och finns det en plan på vad som måste ingå i kursplanen?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! för att NFC ska kunna anställa en IT-forensiker måste hen ha omfattande kunskaper inom DATA och helst även inom kriminologi. Högskoleutbildning inom Data / IT krävs, t ex Kandidatexamen från ett högskoleprogram som t ex kan heta "IT-forensik och Informationssäkerhet". Du kan se vilka kurser som ingår i det programmet och se sedan om några av de går att söka på distans. Om du inte kommer in på ett program, utan söker kurser inför varje termin, får du se under anmälningsperioden vilka kurser som blir sökbara till nästa termin, du kan inte göra långsiktig planering pga ingen vet med säkerhet vilka kurser som blir sökbara längre fram.
    Nästkommande anmälningsperiod (till svenska högskoleutbildningar) ligger från mitten på mars till 15 april 2021. Då kan du se vad du kan söka till hösten 2021. Sedan från mitten på september 2021 ska man kunna se vad du kan söka till våren 2022... som sagt, fastställs utb.utbud till första dagen i anmälningsperioden.