Noor
    Hej!
    Jo jag undrade om man vet att man inte kommer leva i Sverige för evigt vilken linje ska man ta för att lätt kunna få jobb utomlands?
    Det är såhär att jag har bott i sverige i 11 år och har medborgarskap, men jag vill så gärna flytta till Dubai (asien) och börja jobba där efter universitet i Sverige, är arab så tycker samhället där passar mig mer där.
    Hur tycker du jag ska gå till väga?
    Ska jag flytta dit efter gymnasiet eller går det lika bra att flytta dit efter universitet?
    Om jag tex utbildar mig till läkare eller ekonom i Sverige, går det att börja jobba där utan att behöva läsa om något?
    Eftersom mitt modersmål är arabiska, läser svenska, engelska och franska?
    Ifall ja, finns det nån linje man kan gå där man får det lättar att jobba utomlands i asien? Jätte tacksam för svar! ♡

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Noor!

    Det finns ett Internationellt gymnasieprogram som du kan söka till när du bor i Sverige, det är IB. Det är ett högskoleförberedande program och man blir behörig att söka till högskola/universitet i Sverige och även till många Universitet utomlands.

    Det finns ca 30 gymnasieskolor i Sverige som erbjuder IB.

    Angående om Dubai kommer om 7-10 år erkänna svenska högskoleutbildningar, kan inte jag uttala mig om. Jag rekommenderar dig att ta kontakt med Förenade Arabemiraternas Ambassad i Stockholm och ställa den frågan till dem. Det gäller även frågorna kring när det är bäst att flytta till Dubai - efter gymnasiet eller efter Universitetet.

    Allmänt gäller det att det är oftast bättre att gå utbildning i samma land som man senare vill jobba i (om man kan välja göra det). Detta pga när man kommer med utbildning från ett annat land, så behöver betygen översättas (om de inte är på engelska men även om de är på engelska kan översättning krävas till landets språk) och sedan värderas/valideras och ofta även kompletteras. Kompletteringen kan ta flera år. Det finns även exempel när man får gå om hela sin högskoleutbildning (psykologer som inte är utbildade i Sverige kan i princip ej få psykolog-legitimationen utan är tvungna att gå om hela utbildningen till Psykolog, vilket tar 5 år).

    Jag hoppas mitt svar bir till hjälp för dig!

    ANNA