Karinfrågor

    Hejsan! Jag läser just nu på socionomprogrammet på uu och skulle verkligen vilja forska/undervisa efter att jag tar examen. Går det att börja doktorera direkt efter examen eller behöver man skaffa en master inom socialt arbete först?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    till forskarutbildning brukar man kunna söka efter avklarad utbildning på avancerad nivå. Utbildningar på avancerad nivå kräver att man har avklarat minst 3-årig utbildning på högskola-universitet. Socionomprogrammet läser man på 3,5 år. Så, man bör med socionomexamen, bli behörig till utbildningar på avancerad nivå.

    Prata gärna med studievägledare på ditt program. Se utbud av utbildningar på avancerad nivå men tänk på att utbildningsutbud förändras och när det blir dags för dig att söka, så kanske andra utbildningar finns att söka då (jämfört med vad som finns att söka nu).

    Studie- och yrkesvägledare