Mimmi
    Hej! Jag ska börja läsa till sjuksköterska i vår och funderar på att eventuellt plugga vidare på forskningsnivå. Jag gick naturprogrammet i gymnasiet men fick underkänt i fysik 2. Kommer detta påverka mina chanser att studera vidare på forskarnivå senare i livet? Tacksam för svar!
    • : Forska kan man i alla de olika ämnen och kunskapsområden. Om det skulle visa sig att du längre fram behöver fysik 2, då kan du läsa till den kursen, kanske?
    • Julia : Jag håller med. Det är inte säkert man behöver godkänt betyg i fysik 2. Det är också möjligt att skaffa sig det betyget i framtiden, om det skulle visa sig att det behövs. :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mimmi,

    jag tycker att Oleg har rätt. Han skriver i sin kommentar att i fall du längre fram upptäcker att du behöver godkänt betyg i fysik 2, så borde det finnas möjlighet att få det betyget, ex. via studier på komvux eller via en prövning.
    Det kan mycket väl också vara så att du ej kommer sakna godkänt betyg i fysik 2.
    Det är mycket lång väg att gå innan man kan bli forskare>>.

    Det är minst 4 år på högskolenvå /kandidat + magister, 1 år påbyggnad/ som krävs innan man kan försöka komma in på forskarutbildningen. Så - det hinner du fundera över senare, om du behöver fysik 2 eller inte... inom vilket område du vill forska och om du vill forska över huvudet taget. Det finns nämligen många olika alternativ efter sjuksköterskeprogrammet - bl a kan man vidareutbilda sig till barnmorska>> eller till specialistsjuksköterska>>