Kalle
    Hejsan!

    Ska börja mitt andra år på gymnsaiet nu och är reserv till en annan skola. Jag är antagen till ett nytt program än den som jag gick första året. Problemet är att jag inte vill gå på den linjen jag kom in på vill ju helst komma in på reserven. Kan man fortfarande byta gymnsaium eller ansöka till ett nytt isåfall hur? byter också linje. Skulle helst vilja byta gymnasium innan skolan börjar.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kalle!
    Vilket reservnummer har du? Från reserv kan man komma in även efter skolstart - t o m så långt in på terminen som till slutet av september i vissa fall.

    Om det finns lediga platser på utbildningar (till vilka du är behörig) kan du bli antagen direkt. Var lediga platser finns till åk1 är det Antagningskansliet som vet.

    Ett annat alternativ är att du försöker komma in i åk2 och det kan funka om
    1. ledig plats i åk2 finns (och det är rektor på den aktuella utbildningen som kan svara på det)
    2. rektor fattar beslut om Individuellt anpassat program.

    Ännu en lösning är att du söker till åk1 till hösten 2016 och eftersom du konkurrerar med dina "gamla" grundskolebetyg, så vinner du på att göra Prövningar i några kurser - höjer dina grundskolebetyg på det sättet - då har du bättre chans att komma in på den gymnasial utbildning som du önskar komma in på.

    Om prövningar kan du läsa på http://www.fragasyv.se/info/provning

    Jag lovar att hålla tummarna och hoppas att du kommer in från reserv!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej igen hur vet man vilket reservnummer man har? så om jag nu vill byta så är ska jag ringa till till antagningskansliet eller den skolan jag vill komma in på?
    • Milla : På Antagningsbeskedet borde det stå: t.ex. "Reserv nr 5" - står det bara RESERV, kontakta Antagningskansliet. Ja, om du vll byta - då måste du kontakta rektor (i fall det är i åk2 du vill komma in på) eller Antagningskansliet (om du vill komma in i åk1). Skolorna själva vet nog också om det finns lediga platser på deras utbildningar till åk1, men då måste du själv kontakta alla de olika skolorna. Antagningskansliet har en övergripande bild (en översikt) och kan direkt svara om det finns plats någonstans eller ej.