Kimia
    Den här frågan:Eftersom behörighet till tandläkare är fysik,kemi & biologi bland annat,så undrar jag vad har man då nytta av att istället läsa medicin & andra vårdkurser?.

    Mvh
    • : Du har ingen nytta av kurserna, på så sätt att de krävs för särskild behörighet. Däremot, om du går VO, behöver man ha läst så många poäng som krävs för en gymnasieexamen (inkl. kurser för grundläggande behörighet) för att ha grundläggande behörighet. Som på vilket annat program som helst måste du ha läst ett visst antal kurser (godkänt betyg) + vissa andra kurser om det är ett yrkesprogram för att nå den grundläggande behörigheten (krävs för alla högskoleprogram).
    • : Såg nyss att SYV redan förklarat nedanför :D

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!

    För att bli behörig till högskola måste man ha både grundläggande och särskild behörighet. Grundläggande behörighet uppnår du genom att ta gymnasieexamen, se kraven på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen och på yrkesprogram krävs läsa extra svenska och engelska.
    De kurser du nämner i din fråga måste du läsa som en del i din kommande behörighet till högskola.
    Om du vill göra ändringar i din studieplan, boka tid hos SYV på din skola.
    Mvh Mikael