Kimia
    Hej,det är så jag ska läsa ett år på introduktionsprogrammet i höst.Men är osäker om jag borde välja att gå på naturprogrammet!.Alltså att gå på natur efter preparand istället för att gå på yrkesintroduktion och sedan välja att gå på VO.På introduktionsprogrammet behöver jag få betyg i Sv&Ma!.
    Jag vet ej om jag kommer klara av att hinna med matten som studeras på NA.Eftersom jag inte har fått godkänd i nians matte.Så nu undrar jag om jag ska gå på preparand och få godkänd i Ma&Sv,och sedan välja NA.Kommer jag då klara av matten på NA?,efter att jag fått godkänd i matten på introduktionsprogrammet.Eller är det fördelaktigt för mig,att istället välja att gå på VO,efter introduktionsprogrammet?.Eftersom matten på VO,är betydligt lättare än matten på NA!.Det är bara matten som jag är osäker om jag kommer klara av på NA,efter introduktionsprogrammet.Annars har jag ganska lätt för fy,ke,biologi och teknik!.Och det är så att jag vill jobba som antingen läkare eller tandläkare i framtiden.Alltså antingen inom sjukvården eller inom tandvården!.Jag vet att det finns möjlighet att bli läkare/tandläkare efter VO. Men det är bara matten som gör mig osäker mellan NA&VO!.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej, Kimia
    du har tid på dig - innan du måste bestämma ang. vilket program på gymnasiet du skall söka till.
    Du kan få godkända betyg i Matte och Svenska både på Preparand och på Yrkesintroduktion.
    Du kan samråda med kurator, SYV och speciallärare på skolan också - till preparand antas man om lärare gör bedömning att man blir klar med alla grundskolekurser på max ett år. I annat fall bör man gå Yrkesintroduktion eller Individuellt alternativ.
    Jag vill tipsa dig om att det finns andra utbildningar som leder till jobb inom sjukvården och tandvården än läkare och tandläkare.
    Inom Yrkeshögskolan finns det utbildningar till Tandsköterska, Socialpedagog mm.
    Se på www.yhguiden.se. Det är generösa antagnings- och behörighetsregler till Yrkeshögskoleutbildningar. Det räcker med examen med ett yrkesförberedande program /t.ex från VO/ för att ha behörighet till Yrkeshögskolestudier men till vissa utbildningar krävs det kurser för särskild behörighet.
    Här kan du läsa om de Yrkeshögskoleutbildningar som just nu finns inom området Sjukvård http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=12&Municipality.county=&Education.text=
    Önskar dig allt väl!
    Liselotte SYV
    Liselotte