Elev
    Har en elev rätt som sökt och kommit in på en kurs inom komvux rätten att slutföra kursen trots att folkbokföringsadressen sedan därefter flyttats till en annan kommun?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Malik,

    det brukar vara så att om man fick besked antagen, så har man rätt att läsa just den kursen till vilken man är antagen. det kallas för "rätten att slutföra utbildning".

    • Tim : Japp, det är även min erfarenhet att komvux kollar inte var de studerande är folkbokförda senare än vid antagningstillfällen, så de som fick besked ANTAGEN får läsa (men precis som Daniel svarar: läsa just de kurser till vilka de är antagna), och söker man en annan kurs, då kollas det var man är folkbokförd - så kan det bli en fråga om "interkommunal ersättning" och folkbokförinskommun kan mycket väl svara "nej, vi godkänner inte", så blir man inte antagen till nästa kurs i så fall.