Elev

    Hej, jag pluggar ekonomi kandidat program i Lund och behöver göra studieupehåll för att jag behöver vara närmre min hemort i ett år. Därför är min plan att plugga några andra kurser på en annan ort närmre min hemstad i ett år (kurser som jag ändå tänkt läsa efter programmet). Har ansökt om studieupehåll på ekonomi kandidatprogrammet och fått detta beviljat. Men visst innebär detta inte att jag inte kan plugga på någon annan ort, med ngt annat program? Utan bara gäller för just det programmet i Lund?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Embla!
    jag tycker du ska Söka de kurser du vill läsa. Om du blir Antagen, påbörja inte utbildningen innan du får svar från en jurist angående dina rättigheter i detta fallet.
    Börja med att läsa noga allt som står i beslutet om studieuppehåll som du fick från ditt lärosäte. Om det inte står någonting om att du under studieuppehållet ej får lov att studera, då tolkar jag det som att du får studera. Men för att vara helt säker, så skulle jag frågat de som jobbar med just den frågan - och det gör inte vi här på FRåGA SYV. :(
    Ställ frågan till samma instans som har beviljat ditt studieuppehåll. Om du inte vill fråga där, eller om du där får svar att de inte vet - kontakta i så fall UHR, universitets- och högskolerådet och/eller UKÄ, uiversitetskanslers ämbetet.
    Jag tänker så här: om du blir Antagen till någon eller några kurs/kurser då har du rätt att läsa den/dem. Men kanske bryter det mot villkor i ditt studieuppehåll - om det blev beviljat på grund av att du har hinder som gör att du inte kan studera. Vi som svarar här på FRåGA SYV är inte jurister och vi jobbar inte med just frågorna kring studieuppehåll för högskole-Universitetsstuderande. Jag vågar därför inte ge dig ett svar på den frågan som du ställde.
    Jag gissar på att det värsta som kan hända skulle vara att du förlorade rätten att använda studieuppehåll - alltså rätten att återgå till din "gamla" utbildning, men du kan i så fall ändå försöka komma in i "senare del av programmet" och fullfölja din "gamla" utbildning ... det kanske blir svårt men borde inte bli helt omöjligt. Förhoppningsvis bryter du inte mot några regler om du under studieuppehållet studerar andra kurser. Du kan givetvis chansa och jag hoppas det går bra, men kan inte lova det.