yossef

    Hej ! Jag undrar vad som krävs för att komma in på fotbollsgymnasium i Bromma till exempel. Är det betyg man tittar på eller är det provträning som avgör om kommer in eller inte. Men andra fråga är , vad är det för kurser man läser på en sådan linje? Jag har även läst att man kan kombinera med andra utbildningar på gymnasiet ,hur går det till här. Tack

    • Milla :

      Är det NIU/fotboll på Bromma-gymnasium som du är intresserad av? NIU = en Nationellt godkänd idrottsutbildning,  för dig som vill kombinera din utbildning med idrott, idrotten sker i samarbete mellan gymnasieskolan och ett specialidrottsförbund.

    • Milla :

      Läs gärna på gymnasieguiden.se/informeras/kombinera-ditt-idrottsintresse-med-din-gymnasieutbildning

    • Anna : Om du går i årskurs 9 då borde du ha sökt till NIU senast 1 dec 2020. Om du går i årskurs 8 - kan du söka under nästa höst (troligtvis blir sista ansökninsdatum detsamma, alltså 1 dec 2021).

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    det vi vet om NIU fotboll på Bromma gymnasiet är följande:

    Om du läser på NIU fotboll på Bromma gymnasiet kommer ditt skol-schema anpassas så att du kan träna 3 gånger per vecka på skoltid, under ledning av erfarna tränare från Brommapojkarna.
    Utbildningen bedrivs med tillstånd från Skolverket och certifiering från Svenska Fotbollsförbundet.

    Upplägget av specialidrotten följer ämnesplanen för ämnet specialidrott. Du kommer även att lära dig mycket om anatomi och vikten av att äta och träna på rätt sätt för att få riktigt bra förutsättningar för att orka med såväl studier som krävande och utvecklande träning.

    Anmälan
    Den första delen av anmälan stängde den 1 december 2020.

    Elitsatsa på fotboll under gymnasiet
    Bromma gymnasium erbjuder nationellt godkänd idrottsutbildning inom fotboll sedan året 2011. Det innebär att skolan har ett samarbete med en klubb på elitnivå och att svenska fotbollsförbundet godkänt skolans undervisning enligt de gällande nationella kraven. Skolan samarbetar med Brommapojkarna.

    Utbildningen riktar sig till dig som nu tränar på elitnivå i en klubb och som vill fortsätta satsa på din idrott för en möjlig professionell karriär och vill kombinera detta med en gymnasieutbildning. Du kan gå NIU fotboll i kombination med valfritt program som erbjuds på skolan, men inte med kombination med Teknikprogrammet.

    Du tränar på Stora Mossens IP under ledning av Brommapojkarnas erfarna tränare. Schemat är anpassat så att du tränar 3 gånger per vecka.

    Kursens olika delmoment: praktisk fotbollsträning , träningslära- teori/praktik , ledarskap , anfalls- och försvarsspel, idrottspsykologi

    Ansökan

    Den första delen är att söka NIU-fotbollsgymnasiet hos Svenska Fotbollsförbundet. Den andra delen är att söka de program som går att kombinera med NIU programmet på Bromma Gymnasium. Även om du blir garanterad en plats på NIU måste du komma in på skolan för att få din plats. Med andra ord, kommer man inte in på skolan går platsen på NIU till en annan elev.

    Ansökan till NIU-fotbollsgymnasier sker via SvFF´s ansökningssida senast 1 december 2020. Klicka på länken nedan för att göra en ansökan.

    https://gymnasieansokan.svenskfotboll.se/

    Vill du veta mer? Kontakta: Mikael Sörnäs (Skolansvarig -- IF Brommapojkarna) [email protected]

    Hej igen!
    vi fick svar från Verksamhetschef på IF Brommapojkarna; var god läs hans svar, nedan:

    Hej,

    För att komma in på NIU krävs följande:

    Tillräckliga fotbollsmeriter. NIU är en elitförberedande utbildning och då måste man bedriva sin fotbollsverksamhet på en hög nivå. Det spelar dock ingen roll i vilken förening.

    Tillräckliga betyg för att bli antagen till skolan.

    På Bromma gymnasium kan man välja alla nationella program förutom Teknikprogrammet.

    Med vänliga hälsningar

    IF Brommapojkarna