Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Tilde,
    t o m det året du fyller 19 år kan du söka och komma in i år1 på en ny utbildning på gymnasiet.
    ***
    Vad gäller utbildningar och yrken inom fotografi, så finns det många olika vägar att gå, men finns inga garantier på att kunna försörja sig som fotograf. Det är många fler som vill försörja sig som fotografer än de som kan göra det. Det finns givetvis personer som jobbar som "renodlade" fotografer, men de är inte så många. Att kunna försörja sig endast som skolfotograf är svårt. Ofta är det uppdragsanställningar, timmar vid behov eller deltidsjobb. Foto-yrken är i Sverige icke-reglerade och det blir därför upp till arbetsgivare att bestämma vem som får jobben eller uppdragen; arbetsgivare kan anställa med vilken utbildning de vill (finns inga lagar som reglerar det).
    Titta gärna på fotoyrken t.ex pressfotograf och filmfotograf, och även på "närliggande yrken" som t.ex Multijournalist och Videoreporter, och på utbildningar (eftergymnasiala) inom yrkeshögskolan:
    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/computer-graphics-design-produktvisualisering
    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/ip-grafisk-produktion-och-form