kristian
    Hej!
    Jag går på media-inriktningen och skulle mer än gärna vilja bli fotograf. Är det verkligen hård konkurrens om jobbet, svårt att bli fotograf?
    Vilken utbildning krävs till jobbet och är det svårt att få jobb som fotograf? (porträttfotograf)
    Skulle också vilja veta om vilken högskola/universitet som är bra för att bli fotograf, vilken utbildning ska man gå, det finns ju många att välja mellan..
    Tackar för svar! :)

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Kristian,

    det finns många olika >> fotografyrken. Och arbetsmarknaden förändras, och ibland ganska snabbt.

    Utbildningsutbud förändras också. Du som idag är 16 år,kan efter gymnasiet kanske gå en utbildning som ännu idag inte finns och inte ens är under planering, men startar lagom för att du ska efter gymnasiet kunna söka den.

    Liselotte

    Som situationen är nu (september 2017) så råder det brist på B- och C-fotografer inom filmbranschen. A-fotografer har, däremot, svårt att få jobb (på grund av hård konkurrens).

    När det blir dags för dig söka utbildning och söka jobb, kan situationen vara mycket annorlunda mot den som är idag... :) Svårt att planera på lång sikt, alltså.
    Men ju mer du kan allmänt och inom foto-kunskapsområde, desto bättre rustad är du och lättare att hitta och komma in på rätt utbildning, för att senare kunna få jobb/uppdrag eller starta eget.

    Fotoutbildningar kan finnas inom alla de olika skolformer:
    Högskola/Universitet - hela utbudet av svenska högskoleutbildningar presenteras på högskolornas gemensam hemsida www.studera.nu och på www.antagning.se (där man gör ansökan);
    Yrkeshögskola - www.yhguiden.se
    KKU >>
    Folkhögskolor >>
    Privata skolor >>.

    Du får gärna se exempel på några utbildningar som finns idag, men det är inte alls säkert att de finns kvar när det blir dags för dig att söka; däremot kan nya utbildningar dyka upp.