Undersköterska

    Hej jag har en fråga angående bidrag. Jag pluggar på gymnasiet i Stenungsund men ska flytta till mig tjej i Göteborg. Kan jag få något mer bidrag då än studiebidrag? Kan jag få bidrag för tex. Buss och bidrag med större summa än studiebidrag eftersom jag få har hyra att betala?

    • Undersköterska : Det är inte Bella som skriver utan det är hennes pojkvän som är 18 år men blir 19 i maj.
    • Julia : Studerar du på gymnasiet? Kommer du fortsätta gå på samma gymnasieskola efter flytten till Göteborg eller vill du även byta skola?
    • Undersköterska : Jag studerar på gymnasiet fram till sommaren men ska eventuellt gå där ett år till den, eller så kommer jag försöka börja på en filmskola i Kungälv.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Bellas pojkvän!
    Se information på forsakringskassan.se/privatpers/studerande/bostadsbidrag_till_unga - jag kan inte lova dig att du kommer få bostadsbidrag från FK, men läs info ovan och ansök. Alla kan ansöka. Sedan får man bifall eller avslag. Du kan också kontakta FK och diskutera dina möjligheter att få bostadsbidrag för unga.
    Vilka andra bidrag som, över huvudet taget finns? Jo, studiemedel (bidragsdel + lånedel) men här är du för ung i alla andra fall än om du läser på högskola/universitet, yrkeshögskola eller KKU. Alltså om du läser på gymnasiet, har du rätt till studiemedel från 1 juli det kalenderåret som du fyller 20 år (det blir i ditt fall från 1 juli 2023).
    Försörjningsstöd (i folkmun "socialbidrag") - kontakta socialtjänsten i den kommunen där du är folkbokförd.
    Inackorderingsbidrag eller Inackorderingstillägg - som är tänkt för att bo på skolorten under gymnasiestudier, om det är för långt att pendla. Här beror det på om man går på en kommunal eller på en fristående gymnasieskola. Storleken på bidraget/tillägget kan bero på avstånd i km mellan bostaden och skolan.
    Vad gäller busskort, så är det en fråga till utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd - här kommer det spela roll i vilken kommun du kommer vara "skriven"/folkbokförd efter flytten (var man de facto bor och var man är folkbokförd kan vara olika). Reglerna går oftast enligt folkbokföringen, alltså oavsett var man de facto bor, så anses man "bo" där man är folkbokförd.
    Tips! fråga kuratorn på din skola. Kuratorer på skolorna brukar vara bra insatta i studieekonomi, bland annat brukar de känna till alla de olika möjligheter till försörjning under studierna. Kontakta också CSN och fråga om det finns någon form av "speciellt studiestöd" som gäller i den specifika situationen som du befinner dig i. Kontaktuppgifter till CSN finner du på csn.se/kontakt