Reebin

    Hejsan Jag Går natur just nu Jag vill kunna söka högre utbildningar där det krävs mer betyg men just nu är inte betygen så bra jag undrar om man kan höja sina betyg efter gymnasiet Ex Från E till C-A på något sätt är det möjligt Om man läser ett basår På ingenjör eller en läkar linje och får bra resultat där hur fungerar det finns det högskolor som erbjuder Bassår i läkar linje samt ingenjör osv?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    tekniska och naturvetenskapliga basår på svenska högskolor och univeristet kan ge BEHÖRIGHET men de studierna påverkar inte ditt meritvärde du får på dina gymnasiala betyg.
    Läkarprogrammen har, så vitt jag vet, inga basår... Naturvetenskapligt basår som kan be behörighet till läkarprogrammet är tänkt i första hand för elever som gick "fel program" på gymnasiet och inte läste fysik, kemi, biologi och tillräckligt höga mattekurser. Basåret ger också bättre/djupare kunskaper även för de studerande som sedan innan redan har godkända betyg i naturvet.ämnena men påverkar Inte jämförelsetal eller meritvärde; alltså går det inte genom studier på basåren på högskolenivå påverka (höja eller sänka) sina gymnasiala betyg.
    *******
    Jag rekommenerar Högskoleprovet och Prövningar. Du får testa söka till komvux men att få läsa kurser i vilka man redan har godkända betyg är extremt svårt; komvux har inte resurser som skulle räcka till det och troligtvis får du tyvärr svar PLATSBRIST från komvux.
    Ännu en väg att gå är att söka till Allmänna kurser på folkhögskolorna; på en allmän kurs läser man mot Omdöme om grundläggande behörighet; du ska då sikta på högsta omdöme (som är 4.0). Med det högsta omdöme från en folkhögskola kan det finnas en chans att komma in på mycket populära utbilndingar som t.ex läkarprogrammet.

    Läs gärna även info på https://fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basar

    Tekniska basår med platsgaranti
    Det kan finnas erbjudanden om platsgaranti på vissa ingenjörsutbildningar (i första hand på högskoleingenjörsprogrammen men även på civilingenjörsprogrammen).