Kimia
    Kan man bara gå på komvux,när man är 20 år?,för jag har frågat rektorn på komvux och hon sa så.Och är det bara till ett naturvetenskapligt basår som det krävs grundläggande behörighet?.

    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    Grundläggande behörighet krävs till ALLA högskoleutbildningar alltid.

    Åldersgräns för att kunna läsa på komvux är 20 år. Exakt så här står det i reglerna: "från 1 juli det kalenderår man fyller 20 år" har man rätt att läsa på komvux men UNDANTAG görs för personer som har avslutat treårig gymnasieutbildning. Det vill säga man får läsa på komvux om man är yngre men då bara i fall man redan har slutfört 3-årig utbildning på gymnasiet.

    Bästa hälsningar
    Anna