Kimia
    Hej,jag undrar om det är så att man bara kan läsa de kurser som t.ex,fattas för högskolebehörighet efter gymnasiet på komvux,eller kan man även konkurrenskomplettera sina gymnasiebetyg,alltså höja betygen man fått på gymnasiet?.

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    det finns inte något generellt förbud mot konkurrenskomplettering men många kommuner har inte råd att låta sina invånare att läsa om kurser. Komvux lyder under Vuxenutbildningsförordningen och principen är att "kortutbildade och studieovana" personer får platserna först. Grundskola är obligatorisk och alla som saknar betyg & söker grundskolekurser på komvux bör få plats. Sedan köps platserna till dem, som helt saknar gymnasiekompetens, sedan är det personer som saknar betyg i kurser som de behöver för behörighet till vidare utbildning och sist i kön står dem, som vill konkurrenskomplettera. Komvux har en viss budget per år och när pengarna är slut, kan de inte köpa eller anordna fler utbildningsplatser och man får då besked "platsbrist". Det går alltid att söka utbildning på komvux till varje ny kursstart men det finns inte några garantier att man får läsa kurser för konkurrenskomplettering. En annan möjlighet är att göra en Prövning för att höja betyg. Det kan kosta - exempelvis 500 kr. per kurs. i vissa kommuner får man handledarhjälp men i vissa andra är det enbart självstudier inför en prövning.
    Situationen ändras också - så det som gäller i din kommun nu kanske inte är exakt samma om 2-3 år när du vill konkurrenskomplettera eller göra prövningar. Du får givetvis fråga på komvux i din hemkommun men de vet nog inte själva exakt hur det kommer att se ut om 2-3 år. Här bör man nog agera enligt principen "Den dagen - den sorgen", dvs ta reda på hur det ligger till när det börjar närma sig.
    Det är det bästa svar som jag kan ge dig på din fråga om konkurrenskomplettering.
    Mvh
    Julia SYV